close

Trendrapport What’s Happening Online 2024

Ontdek de nieuwste inzichten in online consumentengedrag met ons succesvolle trendrapport ‘What’s Happening Online‘! In deze 17e editie krijg je inzicht in het online consumentengedrag van de Nederlandse bevolking.

Aan bod komen onderwerpen als e-commerce, social media, social commerce, online banking en online veiligheid. Dit jaren hebben we voor het eerst ook vragen over het gebruik van AI toepassingen opgenomen.

Jaarlijks wordt het gedownload door ruim 900 professionals uit diverse vakgebieden, waaronder communicatie, marketing, onderzoek, reclame, media en onderwijs.

Waarom downloaden?

Het jaarlijkse onderzoek naar het online gedrag van de Nederlandse bevolking geeft inzicht in trends en ontwikkelingen op het gebied van:

  • Devices: een groeiend aantal ‘slimme’ apparaten is verbonden met internet.
  • E-commerce: social commerce (advertenties op social media) heeft steeds meer invloed op ons online koopgedrag.
  • Social media: Nederlanders besteden gemiddeld ruim 2 uur per dag op social media, op 3 tot 4 verschillende sociale netwerken.
  • Online Finance & Safety: iedere generatie maakt zich zorgen over de veiligheid van hun persoonlijke gegevens op internet.
  • De opkomst van AI: al twee vijfde van de Nederlanders heeft wel eens een AI toepassing gebruikt; ChatGPT is duidelijk de marktleider.

In trendrapport What’s Happening Online lees je de resultaten op totaalniveau voor de Nederlandse bevolking, en er wordt een onderscheid gemaakt tussen de generaties: Generatie Z, Millennials, Generatie X en Babyboomers.