close
Nieuws
23 oktober 2024
Marije Bakker

Zijn wij, kwalitatief onderzoekers, vervangbaar geworden door AI?

Kwalitatief onderzoek: Zo werken mens en AI optimaal samen
Kwalitatief onderzoek heeft altijd zijn kracht geput uit de menselijke kant. Onderzoekers zijn getraind om subtiele nuances op te vangen, zowel verbaal als non-verbaal, en om de diepere lagen van motivatie en emoties te doorgronden. Maar nu, terwijl de AI ontwikkelingen je om de oren blijven vliegen, rijst de vraag: wat is de toegevoegde waarde van AI binnen kwalitatief onderzoek? In een eerdere blog "De onvervangbare rol van de mens in marktonderzoek" werd al benadrukt waar AI tekortschiet. Maar hoe kan AI onderzoekers juist ondersteunen in plaats van vervangen?

De onvervangbare rol van de mens

Hoewel AI enorme stappen heeft gemaakt, blijft de menselijke onderzoeker onmisbaar. Gelukkig maar. Kwalitatieve onderzoekers zijn namelijk getraind om emoties en non-verbale signalen op te pikken, zoals lichaamstaal en intonatie, die belangrijk zijn voor het doorgronden van consumentenbehoeften. AI mist deze sensitiviteit. De machine ziet alleen woorden, maar de mens ziet en voelt de volledige context. De emoties achter de woorden, de aarzeling in een stem of de lichaamshouding kunnen belangrijke informatie verschaffen over hoe iemand écht over een onderwerp denkt. Juist daarom blijft de rol van de mens onvervangbaar, zeker in diepgang en empathie.

Exploreren en evalueren

Kwalitatief onderzoek kan verschillende doelen hebben: exploreren en evalueren. Bij exploratief onderzoek proberen we te begrijpen hoe mensen over een bepaald onderwerp denken, wat hun motivaties zijn, en welke obstakels ze tegenkomen. Evaluatief onderzoek daarentegen richt zich op het ophalen van meningen over een product, dienst, merk of idee. AI kan in beide gevallen een krachtige assistent zijn, vooral in de verkennende fase.

AI helpt bijvoorbeeld om snel een overzicht te krijgen van wat er al bekend is over een onderwerp door bestaande onderzoeken, rapporten en zelfs sociale media door te nemen. Dit biedt inspiratie voor het opstellen van hypotheses. Daarnaast helpt het de onderzoekers hun focus te leggen op de nog onderbelichte onderwerpen, wat de efficiëntie verhoogt en het onderzoek scherper maakt.

Stel dat je wilt onderzoeken hoe Gen Z denkt over financiële producten. AI kan snel data verzamelen van fora, sociale media en bestaande studies, zodat je als onderzoeker meteen ziet welke zorgen vaak voorkomen. Daarna is het aan de menselijke onderzoeker om verder te gaan met kwalitatieve interviews om de emotionele en motiverende factoren bloot te leggen. AI en menselijke expertise vullen elkaar aan in dit proces.

Hoe AI de verkennende fase kan ondersteunen

Stel, een merk wil onderzoeken waarom consumenten moeite hebben om de overstap naar vegetarisch eten te maken. AI kan worden ingezet om duizenden online recensies, social media posts en blogs door te spitten. Maar ook is AI de perfecte assistent om desk research naar eerder onderzoek uit te voeren, om te achterhalen wat er al bekend is over drempels voor vegetarisch eten. Hierdoor worden trends zichtbaar, zoals de prijs van vegetarische producten, bezorgdheid over smaak of verwarring over voedingswaarden. AI identificeert bijvoorbeeld dat vooral Millennials vaak bezorgd zijn over de voedingswaarde van vleesvervangers. Deze inzichten geven het onderzoeksteam richting. Vervolgens kunnen menselijke onderzoekers achterhalen welke zorgen en twijfels er precies bestaan en wat hier aan ten grondslag ligt. Hiermee kunnen we het merk adviseren waar zij in hun communicatie op in moeten spelen.

Mens en AI samen naar een efficiënter onderzoek

AI kan ons dus helpen efficiënter te werken, zodat we meer tijd kunnen besteden aan waar we als mens in uitblinken: het leggen van connecties, het doorgronden van emoties en het blootleggen van de unieke invalshoeken die anders verborgen zouden blijven. Dit samenspel tussen mens en AI biedt nieuwe kansen voor kwalitatief onderzoek. We blijven echter kritisch op de valkuilen van AI. AI kan een krachtige tool zijn, maar het blijft een middel en geen vervanging van de menselijke interpretatie.

Wat brengt de toekomst ons?

In de toekomst zal AI ongetwijfeld een grotere rol spelen in het marktonderzoek. Toch zal de menselijke inbreng altijd van onschatbare waarde blijven, zeker in kwalitatief onderzoek. AI kan helpen om sneller tot inzichten te komen, maar de diepere interpretatie, het empathische vermogen en het begrip van de context zullen altijd bij de mens blijven liggen. Dit is pas het begin van hoe we AI kunnen inzetten in onze onderzoeksprocessen, in een volgende blog gaan we dieper in op hoe AI ons ook in rapportages kan ondersteunen.

Wil je weten hoe AI jouw kwalitatieve onderzoek kan versterken? Neem dan contact met ons op voor meer informatie en een verkennend gesprek.

Portret Marije

Marije Bakker

Verbetering en groei. Daar draag ik bij Ruigrok graag aan bij. Ik krijg energie van projecten die maatschappelijk relevant zijn en echt impact maken. Waarbij we organisaties kunnen helpen om te verbeteren en groeien.

Dit begint bij het luisteren naar de doelgroep en het beter begrijpen van hun behoeftes. Als kwalitatief onderzoeker krijg ik de kans krijg om allerlei verschillende doelgroepen het hemd van het lijf te vragen. Met mijn achtergrond in sociale psychologie sta ik stil bij de bewuste én onbewuste processen die iemand beïnvloeden. Daarnaast ben ik binnen Ruigrok expert op het gebied van Research Communities. Een mooie methode om een doelgroep langer te volgen en veel te leren over hun context, gewoontes en gedachten.

Verder ben ik graag bezig met het verhogen van de kwaliteit van ons eigen werk. Bijvoorbeeld door nieuwe collega’s te begeleiden of verbeteringen te signaleren in onze werkprocessen. Samenwerken – met zowel opdrachtgevers als collega’s – vind ik daarbij heel belangrijk. Zodat we samen groeien.

Laatste updates

Nieuws