De belofte van verbeterde kwaliteit en efficiëntie door AI is onmiskenbaar. Automatisering van werkprocessen stelt ons in staat sommige werkprocessen efficiënter uit te voeren en zo meer tijd te besteden aan strategische vraagstukken. Hierdoor kunnen wij als onderzoekers onze meerwaarde vergroten door dieper in te gaan op complexe analyses en adviezen nog verder te personaliseren.
Dit geldt natuurlijk niet alleen voor taken van marktonderzoekers (zoals notuleren bij kwalitatief onderzoek en analyseren van ongestructureerde data), maar ook voor algemene werkprocessen waar iedere professional mee te maken krijgt. Denk aan het genereren van antwoorden op e-mails, het samenvatten, verbeteren en vertalen van teksten of snel bestaande bedrijfsinformatie achterhalen.
Om deze nieuwe manier van werken verder uit te diepen organiseerden wij op donderdag 25 april 2024 het Ruigrok Spring Event. Hierin helpt Lisanne Brons, Modern Work Lead bij Microsoft, begrijpen wat AI echt is, de hype van de realiteit te scheiden en je te inspireren over hoe organisaties in Nederland AI vandaag al gebruiken in hun werk.
Het is natuurlijk hartstikke handig om een bedrijfsdocument in een AI-tool te uploaden met de vraag hier een samenvatting van te maken. Of er een mooie infographic bij te maken. Vergeet hierbij echter niet dat het vaak onduidelijk is waar deze data wordt gehost. En wat er met jouw prompts gebeurt. Is onze informatie (en die van onze opdrachtgevers) veilig? Hoe is het model getraind? Met een meerderheid van de chatmodellen die voornamelijk op Amerikaanse data zijn getraind, kan er een bias ontstaan die niet altijd transparant is voor bedrijven.
Ook zelf zijn we bezig met het opstellen van een aantal duidelijke richtlijnen op het gebied van verantwoordelijk gebruik van AI; responsible AI. We praten onze medewerkers hier regelmatig over bij, zodat zij goed weten waar ze op moeten letten bij het gebruik van AI.
De toekomst van marktonderzoek in een AI-gedreven wereld is mijns inziens niet het einde van het vak, maar een (r)evolutie. De menselijke kant van onderzoek blijft essentieel. De inzet van bijvoorbeeld chatbots voor diepte-interviews, synthetische data en de automatisering van processen bieden nieuwe mogelijkheden, maar kunnen de nuances en diepgang van menselijk geleid onderzoek niet volledig vervangen. Bovendien is het belangrijk dat alle output van AI gecontroleerd wordt door een (research) expert.
Wat betekent dit nou voor jou als hoofd marktonderzoek, marketing manager of communicatie adviseur? Het betekent dat, terwijl we de voordelen van AI omarmen, we ook een verantwoordelijkheid hebben om ethische overwegingen en beveiligingsmaatregelen serieus te nemen. Het is essentieel om kritische vragen te stellen over de herkomst, training, en beveiliging van de AI-modellen waarmee we werken. Maar minstens net zo essentieel is het om een open blik te houden richting alle mogelijkheden en te blijven experimenteren.
In dit tijdperk van technologische vooruitgang is onze rol als adviseurs en onderzoekers niet verminderd, maar juist belangrijker geworden. We slaan de brug tussen technologie en menselijk inzicht, bewaken de ethiek en privacy en zetten de meerwaarde die AI biedt strategisch in. Ben je benieuwd naar onze eerdere blogs over dit onderwerp? Of juist naar onze vervolgblogs? Kijk dan hier.
Binnen Ruigrok heb ik een heel breed takenpakket. Van de marketingagenda tot onze bedrijfsstrategie. En van innovatie tot salesacties. Als lid van het MT bemoei ik me graag overal mee, maar houd wel altijd een focus op onze marketing. Daarnaast haal ik nog steeds erg veel voldoening uit een mooi kwantitatief onderzoek, zeker als ik daarmee onze opdrachtgevers verder help.
Verder volg ik graag de ontwikkelingen binnen de insights industrie, bijvoorbeeld via ESOMAR en IIeX. Op dit moment is AI natuurlijk een hot topic. Ik ben erg nieuwsgierig hoe dat ons werk en onze branche gaat veranderen.