Net als bij onze andere rapporten, hebben we een grootschalig onderzoek uitgevoerd onder de Nederlandse bevolking. Maar dit keer duiken we specifiek in de wereld van financiële dienstverlening. We hebben 1.300 consumenten gevraagd naar hun houding en gedrag rond vier belangrijke onderwerpen: bankfraude en vertrouwen, duurzaamheid, financiële fitheid en de nieuwe pensioenwet. Daarnaast hebben we gekeken naar de verschillen tussen generaties, van Gen Z tot de Babyboomers, om te ontdekken hoe zij deze thema’s ervaren.
De financiële sector staat niet stil, zoveel is bekend. Maar ook maatschappelijke thema’s zoals duurzaamheid en verantwoord ondernemen zijn hier van groot belang. Banken, verzekeraars en pensioenfondsen maken strategische keuzes die impact hebben op consumenten én het milieu. Maar hoe neem je als financieel dienstverlener de juiste beslissingen die aansluiten bij de behoeften van je klanten? Ons rapport geeft je de inzichten.
Eén van de belangrijkste bevindingen gaat over de groeiende zorgen rondom bankfraude. Maar liefst 66% van de Nederlanders maakt zich zorgen om slachtoffer te worden van bankfraude. Wat opvalt is dat de helft van de Nederlands vindt dat de verantwoordelijkheid voor bescherming hiertegen gedeeld moet worden tussen consument en dienstverlener.
Ook het thema duurzaamheid staat hoog op de agenda: ruim de helft van de Nederlanders vindt dit een belangrijk onderwerp voor financiële dienstverleners. Vooral de beleidskeuzes van banken, zoals het wel of niet financieren van projecten, spelen hierbij een belangrijke rol.
Wat dit rapport extra waardevol maakt, is de uitsplitsing van de resultaten naar generaties. Waar Babyboomers wellicht meer waarde hechten aan traditionele pensioenzekerheden, zien we dat Millennials en Generatie Z veel belang hechten aan duurzaamheidsinitiatieven en technologische innovatie binnen de sector. Deze inzichten helpen jou om je marketing- en communicatieplannen voor 2025 te optimaliseren en gerichter in te spelen op de voorkeuren van verschillende generaties.
Benieuwd naar meer resultaten? Het What’s Happening in Finance 2024 rapport staat vanaf nu helemaal gratis voor je klaar. Haal dus snel de waardevolle inzichten op die je nodig hebt om je strategie aan te scherpen en te blijven innoveren.
In 2006 begon mijn avontuur bij Ruigrok met een stage, en vanaf dat moment wist ik het zeker: dit is waar ik mijn carrière wilde opbouwen! Als kwantitatief onderzoeker word ik enthousiast van het analyseren van gegevens en het werken met SPSS. Ik heb een brede interesse, maar er is één specifiek gebied waar mijn hart sneller van gaat kloppen: productontwikkeling.
Wat mijn werk bij Ruigrok extra betekenisvol maakt, is mijn rol in het begeleiden van getalenteerde collega’s en het bijdragen aan de groei en kwaliteit van ons bedrijf. Ik krijg er veel energie van om anderen te inspireren en het bedrijf verder te helpen op het gebied van onderzoekskwaliteit.