Vraag in je omgeving eens rond of iemand tot actie over is gegaan na het zien van een advertentie op social media. De kans is groot dat dit positief beantwoord wordt, en de kans is minstens net zo groot dat dit iemand uit Generatie Z of een Millennial is. Wanneer we naar de data over social commerce kijken wordt dit bevestigd: Advertenties op social media lijken namelijk effect te hebben op het koopgedrag van consumenten. Een deel van de Nederlanders leert nieuwe merken kennen of wordt geïnspireerd bij aankopen door advertenties op social media.
Ook op het gebied van smartphone gebruik zullen de data je niet omverblazen, en is dit in lijn met je eigen toegenomen gebruik van je smartphone. 5 jaar geleden gebruikten Nederlanders nog duidelijk vaker een laptop om te internetten dan een smartphone. Tegenwoordig ligt dit ongeveer gelijk. Dit komt vooral door het toegenomen gebruik van de smartphone, want de laptop heeft weinig gebruik in hoeven leveren. Behalve onder Generatie Z en Millennials; daar wordt de smartphone al vaker gebruikt dan de laptop.
Wat wel is veranderd ten opzichte van vorig jaar is wáár de smartphone voor wordt gebruikt. Via de smartphone worden namelijk meer online producten gekocht, vaker bankzaken geregeld en meer video-content gekeken.
Na het lezen van deze resultaten ben je misschien geneigd te concluderen dat het aanbieden van social media advertenties op een smartphone alleen interessant is als je Generatie Z of Millennials binnen je doelgroep hebt zitten. Maar als we dieper inzoomen op de resultaten zien we dat dit niet zo zwart-wit is als het lijkt:
Let er bij het aanbieden van jouw diensten via social media dus op dat je je niet alleen maar richt op Generatie Z en Millennials. Generatie X en Babyboomers zijn dan weliswaar nog niet zo ver als hun opvolgers; ook hun aandeel groeit en deze trend zal eerder aansterken dan afzwakken.
Heb je na het lezen van dit stuk nog vragen? Leuk! Neem contact met mij op en ik kijk graag hoe ik je kan helpen. En heb je het volledige rapport nog niet gelezen? Geen probleem, je kunt hem hier gratis downloaden.
Tijdens mijn studies bedrijfskunde en marketing heb ik meegekregen hoe belangrijk het is dat je ervoor zorgt dat jouw producten en diensten goed aansluiten bij je doelgroep. Om hier een goed beeld bij te hebben, is het belangrijk om je onder te dompelen in de doelgroep. Daarbij vind ik het belangrijk dat een onderzoek methodologisch goed in elkaar steekt. Zo zorgen we ervoor dat beslissingen niet alleen op het onderbuikgevoel worden genomen, maar dat ze daarnaast ook gebaseerd zijn op informatie vanuit de doelgroep zelf.