De centrale vraag in het WHR onderzoek is wat consumenten belangrijk vinden op het gebied van duurzame initiatieven bij retailers. Duurzaamheid als onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen is niet meer weg te denken. Maar wat zijn nou slimme keuzes om als retailer te maken? En hoe zorg je dat deze keuzes aansluiten op de wens van de consument? Dit zijn antwoorden die je in het WHR rapport leest.
Om dit te onderzoeken hebben we Nederlandse consumenten ondervraagd én kijken we daarnaast naar vier generaties: Generatie Z, Millennials, Generatie X en Babyboomers. Deze generaties hebben we gevraagd hoe retailers (in de vorm van fysieke en online winkels en supermarkten) zowel mens, milieu als maatschappij het beste kunnen bevorderen. Dat hier waardevolle informatie uit voort is gekomen zal je niet verbazen. Maar wat deze informatie precies is zal je als retailer wel verbazen.
Zo blijkt uit het rapport bijvoorbeeld dat consumenten al regelmatig bewust kiezen voor een winkel omdat zij iets terug doen voor mens, milieu of maatschappij en dat zij het belangrijk vinden dat zij binnen een assortiment kunnen kiezen voor een duurzaam alternatief. Ook zien we dat consumenten meer waarde hechten aan afvalbeperking dan aan het gebruik van duurzame materialen. Daarnaast wordt er veel duidelijk op het gebied van de verschillende generaties, en zien we interessante verschillen tussen de generaties als het gaat om specifieke duurzaamheidsaspecten.
Door als retailer inzicht te krijgen in de wensen vanuit de consument, krijg je als het ware een keuzehulp voorgeschoteld. Je weet dat je moet investeren in duurzaamheid, maar je weet ook dat de mogelijkheden hierin eindeloos zijn. Want wat is belangrijker; fairtrade producten of toch een veganistisch assortiment? En is het nu al tijd om te kijken naar de inzet van lokale producten in jouw assortiment, of zijn er andere dingen belangrijker? Oftewel: waar begin je als retailer om duurzaamheid een prominente rol in jouw bedrijfsvoering te geven, gebaseerd op de wensen van de consument?
Dit is precies wat je terugvindt in het What’s Happening Retail rapport. En het leuke is dat deze nu, vers van de pers, gratis te downloaden is. Neem contact met me op en ik stuur het je toe. En ben je benieuwd naar een aantal praktische tips op basis van dit rapport? Hou dan onze website in de gaten voor deel 2 over het WHR rapport.
Sinds 2013 werk ik bij Ruigrok als kwantitatief onderzoeker. Ik krijg energie van uitdagende projecten waar creatieve oplossingen nodig zijn. Mijn expertise ligt met name in de Food & Retail sector; ik ben gedreven om te begrijpen hoe consumenten snel en vaak onbewust keuzes maken. Dit komt voort uit mijn studie Food Design and Innovation waar ik het hele proces van idee tot product heb geleerd.
Bij Ruigrok heb ik gekozen voor marktonderzoek om bedrijven te helpen het gedrag van hun klanten te begrijpen en op basis daarvan weloverwogen keuzes te maken, om zo marketingbeslissingen te ondersteunen en tunnelvisie te vermijden.