Social media advertenties spelen een steeds grotere rol in het koopgedrag van Nederlandse consumenten. Mensen worden door deze advertenties in aanraking gebracht met nieuwe merken en geïnspireerd om aankopen te doen. Een significant deel van de gebruikers gaat na het zien van een advertentie over tot actie. Maar wat drijft hen precies?
Belangrijkste drijfveren voor aankopen via social media:
Naast deze drijfveren zijn er ook drempels die mensen weerhouden van aankopen via social media:
Belangrijkste drempels:
De invloed van advertenties op social media is aanzienlijk. Een groot deel van de gebruikers onderneemt actie na het zien van een advertentie op hun tijdlijn, zoals:
Een kwart van de Nederlanders heeft wel eens iets gekocht naar aanleiding van een advertentie op hun tijdlijn. Bovendien leren twee vijfde van de gebruikers nieuwe merken kennen door advertenties en raakt een derde geïnspireerd om een product te kopen, zowel online als offline.
Influencers spelen een unieke rol in social commerce, vooral onder jongere generaties. Ruim een vijfde van de social media gebruikers volgt influencers, en onder Gen Z is dat percentage zelfs 61%. Hoewel de geloofwaardigheid van influencers soms ter discussie staat, blijft hun impact onmiskenbaar.
Een overgrote meerderheid van de gebruikers vindt het echter niet altijd geloofwaardig als een influencer enthousiast is over een product. Desondanks heeft een derde van de volgers van influencers wel eens een product gekocht dat door een influencer werd aanbevolen of gebruikt.
Social commerce groeit en de invloed van social media advertenties en influencers blijft toenemen. Voor merken en bedrijven biedt dit enorme kansen om hun bereik te vergroten en direct in contact te komen met potentiële klanten. De kunst zit hem in het begrijpen wat gebruikers drijft en welke drempels zij ervaren.
Benieuwd naar hoe je deze inzichten kunt benutten voor jouw merk? Download het volledige What’s Happening Online rapport hier en ontdek alle trends en cijfers die jouw strategie kunnen versterken. Blijf onze website volgen voor meer diepgaande analyses en tips over de kracht van social commerce.
Mijn interesse in consumentengedrag -en onderzoek is ontstaan tijdens mijn master Economisch- en consumenten psychologie in Leiden. Wat zijn de wensen en behoeftes van een consument? Waarom kiezen ze voor een bepaald product of dienst? Antwoorden op dit soort vragen geven ons inzichten waarmee we bedrijven kunnen helpen nog succesvoller te worden. De combinatie tussen het doen van onderzoek en het werken met data is wat ik zo leuk vind aan dit werk. Daarnaast verdiep ik mij in het werken met tools waarin je data goed zichtbaar kunt maken zoals het maken van dashboards in DisplayR.