Net als oudere generaties maakt ook Gen Z zich zorgen om bankfraude. Maar liefst twee derde van deze generatieleden geeft aan weleens bang te zijn om slachtoffer te worden van fraude, met 16% die hier regelmatig tot vaak aan denkt. Dit ligt in lijn met de bezorgdheid bij oudere generaties, maar er is één verschil: Gen Z kent vaker iemand in hun omgeving die slachtoffer is geworden van bankfraude (31%). Dit percentage ligt hoger dan bij andere generaties en kan verklaren waarom deze groep het belangrijk vindt dat banken beschermingsmaatregelen treffen.
Interessant is de verdeling van verantwoordelijkheid. Waar veel oudere consumenten vinden dat het beschermen tegen fraude een gedeelde verantwoordelijkheid tussen de bank en zichzelf is, hecht Gen Z meer waarde aan hun eigen rol in dit proces. Ongeveer 23% van hen vindt dat bescherming voornamelijk of volledig hun eigen verantwoordelijkheid is, wat hoger is dan bij andere generaties. Het vertrouwen in de bank blijft echter relatief groot, met 66% die gelooft dat hun bank er alles aan doet om ze te beschermen.
Voor Gen Z is duurzaamheid geen mooi praatje, maar een must. Ruim de helft van deze generatie vindt het belangrijk dat financiële instellingen hun verantwoordelijkheid nemen op het gebied van milieu, mens en maatschappij. Dit is vergelijkbaar met andere generaties, maar Gen Z verwacht meer transparantie en actie dan hun oudere tegenhangers. Ze noemen als belangrijke maatregelen bijvoorbeeld dat banken geen leningen zouden moeten verstrekken aan niet-ethische bedrijven of vervuilende industrieën, zoals de wapenhandel of fossiele brandstoffen. Ze hechten daarnaast aan open communicatie: weten waar hun geld naartoe gaat, geeft ze zekerheid dat dit op een verantwoordelijke manier gebeurt.
Opvallend is dat Gen Z ook zelf actie onderneemt. Meer dan andere generaties zoeken zij bewust naar informatie over het duurzaamheidsbeleid van hun bank of verzekeraar. Sommigen openen zelfs duurzame spaarrekeningen of investeren in groene fondsen. Waar andere generaties vooral vertrouwen op de initiatieven van de bank, neemt Gen Z het heft in eigen hand. Een kwart is zelfs bereid iets meer te betalen voor een duurzamere verzekering of betaalpakket als daarmee positieve impact wordt gecreëerd.
Hoewel Gen Z zichzelf actief inzet voor duurzaamheid, zijn ze gematigd tevreden over de prestaties van hun eigen bank. Zo’n 44% vindt dat hun bank zich voldoende inspant voor duurzaamheid, en 39% waardeert de openheid van hun bank over investeringen. Dit zijn bemoedigende cijfers, maar ook signalen dat er nog ruimte is voor verbetering. Gen Z verwacht dat banken en verzekeraars zich niet alleen inzetten voor duurzaamheid, maar ook stappen zetten op het gebied van recycling, duurzaam gebruik van materialen en diversiteit en inclusie.
Waar oudere generaties vaak vasthouden aan traditionele banken en een passieve houding aannemen, daagt Gen Z de financiële sector uit met nieuwe verwachtingen en eisen. Voor hen zijn duurzaamheid en verantwoordelijkheid belangrijke pijlers, en ze zijn bereid om zelf actie te ondernemen wanneer hun bank niet aan deze eisen voldoet. De boodschap van deze generatie is duidelijk: financiële instellingen die succesvol willen zijn, moeten verder kijken dan cijfers en zich richten op een duurzame toekomst.
Met de inzichten uit het What’s Happening Finance 2024 rapport kunnen banken en verzekeraars ontdekken wat deze jongere generatie drijft en hun strategieën hierop afstemmen. De vraag is niet of, maar hoe snel de sector zich aanpast aan de groeiende verwachtingen van Generatie Z. Een mooie eerste stap is in ieder geval het gratis downloaden van ons trendrapport.
In 2006 begon mijn avontuur bij Ruigrok met een stage, en vanaf dat moment wist ik het zeker: dit is waar ik mijn carrière wilde opbouwen! Als kwantitatief onderzoeker word ik enthousiast van het analyseren van gegevens en het werken met SPSS. Ik heb een brede interesse, maar er is één specifiek gebied waar mijn hart sneller van gaat kloppen: productontwikkeling.
Wat mijn werk bij Ruigrok extra betekenisvol maakt, is mijn rol in het begeleiden van getalenteerde collega’s en het bijdragen aan de groei en kwaliteit van ons bedrijf. Ik krijg er veel energie van om anderen te inspireren en het bedrijf verder te helpen op het gebied van onderzoekskwaliteit.