close
Nieuws
14 augustus 2024
Zoë Dankfort

Maximaliseer de impact van je onderzoek met de juiste workshop: 6 succesfactoren

Maximaliseer de impact van je onderzoek met de juiste workshop: 6 succesfactoren
Een workshop, en met name een What's Next Workshop, is een krachtig instrument voor organisaties. Niet alleen is het een mooie manier om te reflecteren op de huidige positie, ook helpen we door deze sessies de stappen te bepalen voor de toekomst. Deze workshops zijn ontworpen om strategische beslissingen te nemen, innovatie te stimuleren en actieplannen op te stellen die direct toepasbaar zijn. Zo zorgt een workshop bijvoorbeeld voor een verhoogde betrokkenheid van medewerkers, vernieuwde energie en duidelijke richtlijnen voor toekomstige acties.

Interpolis en Zwitserleven

Neem de cases van Interpolis en Zwitserleven. Bij Interpolis leidde een workshop tot vernieuwende inzichten en concrete plannen voor de toekomst. Zwitserleven heeft met een What’s Next Workshop effectief doorgepakt na een Customer Journey onderzoek, wat resulteerde in een mooie lijst met concrete verbeterstappen. Beide voorbeelden tonen aan hoe een goed georganiseerde workshop direct bijdraagt aan het succes van een organisatie. Maar wat maakt een workshop nou een goed georganiseerde workshop?

Succesfactoren voor een workshop

  • Liever fysiek dan online
    Fysieke bijeenkomsten hebben een aanzienlijke meerwaarde ten opzichte van online sessies. Ze bevorderen de interactie, spontane ideeënuitwisseling en een diepere connectie tussen deelnemers.
  • Zorg dat de juiste mensen aanwezig zijn
    Het is cruciaal dat niet alleen de directe contactpersoon aanwezig is, maar ook andere stakeholders, medebeslissers en beïnvloeders. Het is essentieel dat de mensen die aan de slag moeten met de adviezen aanwezig zijn. Dit zorgt voor diverse invalshoeken en maakt de workshop rijker. Denk bijvoorbeeld ook aan iemand van de customer service of het callcenter. Met een gevarieerde groep mensen bereik je meer.
  • Een inspirerende locatie
    Een geschikte workshopruimte op een aansprekende locatie doet wonderen. Het zorgt ervoor dat je even helemaal uit je dagelijkse werkcontext bent, wat inspireert, energie geeft en focus aanbrengt. Bij ons op de Silodam aan het IJ in Amsterdam hebben we een prachtige workshopruimte met alle benodigde faciliteiten en ruimtes voor break-outs. Maar soms is het juist goed om een inspirerende locatie te zoeken die aansluit bij het onderwerp, zoals onze sessie in museum Tot Zover met Interpolis.
  • Een afwisselend programma
    Een goed opgebouwd programma zorgt ervoor dat iedereen met de juiste energie door de workshop gaat en met een goed gevoel de deur uitloopt. Denk goed na over het programma: hoe start je om meteen enthousiasme te creëren? Wanneer zet je groepsopdrachten in en wanneer zijn individuele opdrachten beter? Wanneer heb je een energizer nodig, of juist een empathizer? Een goede voorbereiding is hierbij belangrijk, maar flexibiliteit tijdens de workshop is ook nodig om het programma of specifieke werkvormen aan te passen indien nodig.
  • Goede, ervaren facilitators
    Het voorbereiden en faciliteren van een workshop is een vak apart. Een goede facilitator met ervaring kan een grote bijdrage leveren aan het succes van een workshop. Onze facilitators zijn getraind in het stellen van de juiste te vragen en te prikkelen, waardoor we organisaties kunnen helpen om de volgende stappen zowel uit te denken als uit te voeren.
  • Samen goed afsluiten en nazorg
    Uiteindelijk is het doel van een workshop dat er echt actie wordt ondernomen. Wij zorgen er tijdens de sessies voor dat er draagvlak ontstaat, waarna deelnemers verantwoordelijkheid nemen. Dit zorgt ervoor dat deelnemers weten wat er moet gebeuren, wie daarmee aan de slag gaat en op welke termijn. Nazorg is hierbij ook van grote waarde om ervoor te zorgen dat de actiepunten worden opgevolgd en dat er blijvende resultaten worden geboekt.

Heb je vragen of specifieke uitdagingen waar je mee zit? Wij denken graag met je mee. Neem contact met ons op en ontdek hoe wij jouw workshop tot een succes kunnen maken. Samen zetten we de volgende stap naar een succesvolle toekomst.

Zoë

Zoë Dankfort

Ik ben elke dag bezig met verbinding maken. Verbinding maken met de opdrachtgever, met de doelgroep én tussen de onderzoeksresultaten.

Verbinding met de opdrachtgever door samen te ontrafelen wat het precieze vraagstuk is en daarmee aan de slag te gaan. Verbinding met de doelgroep door met hen te spreken en te duiken in hun belevingswereld. Verbinding tussen de onderzoeksresultaten door te analyseren en zo te ontdekken waar kansen liggen.

Hoe ik die verbindingen leg? Dit doe ik onder andere door onderzoek creatief aan te vliegen en zo (onbewuste) behoeften boven tafel te krijgen. Door goed door te vragen bij zowel de doelgroep als de opdrachtgever. Door visualisaties te gebruiken om complexe materie begrijpelijk te maken. En door in een workshop samen inzichten om te zetten in acties.

Laatste updates

Nieuws