Als je vanuit je eigen overtuiging een product op de markt brengt, dan is de kans groot dat dit niet aan zal slaan. Ook al val je zelf binnen de doelgroep van je eigen product, je bent nog steeds niet je eigen klant. Door marktonderzoek in te zetten ga je wél in gesprek met je eindgebruikers. Dit kun je heel letterlijk nemen door gewapend met pen en papier zelf het gesprek met je klanten aan te gaan. Maar je kunt het ook door ons laten doen.
De rol van marktonderzoek is groot. Niet alleen geeft het de benodigde inzichten, maar het overbrugt ook de afstand tussen de eindgebruiker en degene die bepaalt wat er gebeurt. Denk maar eens aan vroeger: de groenteboer stond zelf in de winkel, hoorde precies waar zijn klanten behoefte aan hadden en kon hier perfect op inspelen. Nu is de groenteboer opgeslokt door een grote retailer, waarvan de beslissingsmakers zelden tot nooit op de vloer komen. Ze denken dat ze zelf ook de signalen wel horen omdat ze tenslotte ook consument zijn. Maar om het nog maar eens te zeggen: jij bent niet je klant.
Tegenwoordig is natuurlijk veel klantdata beschikbaar. Die data zijn heel nuttig en relevant, maar vertellen je niet alles. Je ziet hierin alleen het ‘wat’, maar niet het ‘waarom’. Want waarom koopt de consument bij jou? En hoeveel koopt hij alsnog bij de concurrent? Dit zijn vragen die aan bod komen bij marktonderzoek.
Om antwoord te geven op de centrale vraag van dit artikel: inderdaad, marktonderzoek mag niet ontbreken, wat de branche ook is. Ieder bedrijf moet de eindgebruiker in het proces van product- of dienstontwikkeling betrekken om te snappen waar de behoeftes liggen. Om zo een dienst- of product te kunnen ontwikkelen die optimaal aansluit bij de behoeften van je doelgroep. Je kunt al dichter bij je klant komen door bijvoorbeeld een dag mee te draaien op de winkelvloer of op de klantenservice. Allemaal manieren om in direct contact met je klant te komen.
Zo krijg je al meer gevoel bij je doelgroep, maar als je het echt goed wilt doen, schakel je een marktonderzoeksbureau in. Met een goede steekproef, de juiste vraagstelling en een objectieve, onafhankelijke analyse krijg je betrouwbare inzichten. Inzichten waar je beslissingen mee kunt nemen en die bijdragen aan je bedrijfssucces.
Wil je meer weten over het hoe en waarom van marktonderzoek? Luister dan ook eens onze podcast over leren van jouw klanten.
Ik ben gefascineerd door mensen. Ik wil weten wat hen drijft, wat ze doen en waarom. Omdat ik erin geloof dat je alleen succesvol kunt zijn als organisatie als je jouw klant goed kent en aansluit bij zijn gedrag, behoeften en belevingswereld. De mens centraal dus. Dat klinkt als een enorme open deur, maar is juist in deze tijd van technologische mogelijkheden (waaronder AI) belangrijker dan ooit! Wij helpen onze relaties aan inzicht in hun doelgroep en vertalen die inzichten naar advies over hoe je als organisatie relevanter kunt zijn voor je klanten. Wij geven daarmee richting aan producten, diensten en communicatie.
Samen met de andere partners ben ik verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van Ruigrok. Dat betekent: onze koers in de gaten houden en zorgen dat iedereen doet waar hij goed in is en blij van wordt. Mijn West-Friese nuchterheid en Amsterdamse directheid komen hierin van pas.
In mijn rol als managing director boor ik nieuwe relaties aan en onderhoud bestaande. Ik ga in gesprekken met onze relaties op zoek naar hun uitdagingen en doelstellingen en welke inzichten er nodig zijn om die te realiseren. Het meedenken, oplossingen zoeken en advies geven over de volgende stap geeft me voldoening omdat ik daarmee bijdraag aan het succes van de ander.