Dit komt mede door onze samenwerking met Bureauvijftig. Bureauvijftig heeft als missie om van Nederland de beste plek te maken om oud te worden en te zijn. Ze zien vergrijzing niet als een probleem, maar als een kans. Bij Bureauvijftig draait het om het veranderen van de manier waarop we denken over ouder worden, en zij helpen organisaties met strategieën en campagnes die inspelen op de behoeften van deze dynamische groep.
En wij, strategisch partner van Bureauvijftig, leveren de data en inzichten om die strategieën te onderbouwen. Of het nu gaat om financiële bestedingen, social mediagebruik, woonvoorkeuren of welzijn; onze onderzoeken geven organisaties de kennis die ze nodig hebben om deze doelgroep te bereiken.
Een van de belangrijkste instrumenten waarmee we bedrijven helpen, is het Nationale 50Plus Panel. Dit is het grootste onafhankelijke onderzoekspanel voor 50-plussers in Nederland. Door dit panel kunnen we regelmatig waardevolle inzichten verzamelen over de interesses, zorgen en wensen van deze groep. Van vakantieplannen tot de manier waarop ze omgaan met technologie: het panel bevat eindeloos veel data voor het bouwen van effectieve strategieën en campagnes.
Een treffend voorbeeld van de kracht van onze samenwerking is het project voor het Nationaal Ouderenfonds. Eenzaamheid onder ouderen is een groeiend probleem, en ons onderzoek heeft geholpen om deze kwestie in kaart te brengen. Het panel leverde waardevolle inzichten die het Ouderenfonds gebruikte om nieuwe initiatieven te ontwikkelen die ouderen helpen om sociaal actief te blijven. Dit onderzoek heeft een directe impact gehad op het welzijn van velen.
Ook op het gebied van veiligheid hebben we samengewerkt. Voor het Ministerie van Justitie en Veiligheid werkten we mee aan het NL Alert project. Deze campagne was bedoeld om 50-plussers te bereiken en hen bewust te maken van het NL Alert-systeem. Dankzij ons onderzoek kon Bureauvijftig de strategie rondom de campagne op maat maken voor deze doelgroep, wat de effectiviteit ervan aanzienlijk vergrootte.
Een ander mooi voorbeeld is onze samenwerking met Dutch FilmWorks. Voor hun nieuwe film “Neem me mee” was het doel om 50-plussers op een effectieve manier te bereiken. Door ons onderzoek konden we helpen om een campagne te ontwikkelen die goed aansloot op de interesses en het mediagebruik van deze groep. De resultaten waren duidelijk: 50-plussers voelden zich aangesproken en betrokken bij de campagne, wat leidde tot een succesvolle promotie van films gericht op deze doelgroep. De online marketingcampagne die Bureauvijftig ontwikkelde bereikte maar liefst 2,3 miljoen mensen.
Onze samenwerking met Bureauvijftig laat zien dat de 50-plus doelgroep volop kansen biedt. Of het nu gaat om het helpen van ouderen om langer thuis te wonen of om ze te betrekken bij entertainment, deze groep speelt een belangrijke rol in zowel de samenleving als de economie. Met de juiste inzichten en strategieën kunnen bedrijven deze groep beter begrijpen en effectief bereiken.
We blijven dan ook zeker weten samenwerken om Nederland de beste plek ter wereld te maken om oud te worden. We helpen bedrijven niet alleen om hun boodschap te laten landen bij 50-plussers, maar ook om maatschappelijke waarde te creëren. De vraag is niet óf je deze doelgroep moet aanspreken, maar hoe je dat op de juiste manier doet. Ga jij de uitdaging aan?
Binnen Ruigrok heb ik een heel breed takenpakket. Van de marketingagenda tot onze bedrijfsstrategie. En van innovatie tot salesacties. Als lid van het MT bemoei ik me graag overal mee, maar houd wel altijd een focus op onze marketing. Daarnaast haal ik nog steeds erg veel voldoening uit een mooi kwantitatief onderzoek, zeker als ik daarmee onze opdrachtgevers verder help.
Verder volg ik graag de ontwikkelingen binnen de insights industrie, bijvoorbeeld via ESOMAR en IIeX. Op dit moment is AI natuurlijk een hot topic. Ik ben erg nieuwsgierig hoe dat ons werk en onze branche gaat veranderen.