Mensen willen zichzelf kunnen herkennen in communicatie-uitingen. Maar hoe vaak zie je iemand in een rolstoel in een advertentie? Of iemand met een visuele beperking op een website? Representatie staat hoog op de prioriteitenlijst. Niet omdat het ‘moet’, maar omdat het bijdraagt aan een realistisch beeld van de samenleving. Dit betekent niet dat elke campagne een ‘diversiteitskwartet’ moet bevatten, maar wel dat we ons bewuster mogen zijn van wie we laten zien – en wie niet.
Toegankelijkheid is meer dan een brede deur of een invalidentoilet. Hoe weet iemand in een rolstoel of een locatie echt toegankelijk is? Vooraf heldere informatie geven over wat wel en niet mogelijk is, maakt een groot verschil. Denk aan duidelijke vermeldingen als: is er een drempelvrije ingang? Zijn er automatische deuren? Zijn er handgrepen op de toiletten? Onvolledige informatie kan frustrerend zijn en mensen onnodig belemmeren om ergens naartoe te gaan.
Veel ontoegankelijke situaties ontstaan niet uit opzet, maar uit een gebrek aan kennis en inlevingsvermogen. Een evenementenlocatie die rolstoelgebruikers wil verwelkomen, maar kabelgoten over de weg legt zonder oprijplaten. Een vragenlijst die visueel aantrekkelijk is, maar door ontbrekende alt-teksten niet toegankelijk voor respondenten die blind zijn. Hoe lossen we dit op? Door bewustzijn te creëren. Hoe meer we in gesprek gaan met mensen met een beperking, hoe beter we begrijpen wat wel – en niet werkt.
Automatisering kan handig zijn, maar niet iedereen kan hiermee uit de voeten. Bijvoorbeeld voor mensen met een visuele beperking is een goed bereikbare klantenservice heel belangrijk. Als iemand telefonisch kan bespreken welke oogzorg wordt vergoed en bij welke ziekenhuizen iemand terecht kan, scheelt dat veel frustraties. Een persoonlijke benadering zorgt niet alleen voor tevreden klanten, maar ook voor loyaliteit.
Mensen met lage leesvaardigheid lopen tegen veel meer uitdagingen aan dan je in eerste instantie zou denken. Vaak schamen zij zich en verzinnen smoesjes om lezen te vermijden. Simpele aanpassingen kunnen dit doorbreken: korte zinnen, duidelijke witregels, een groter lettertype en ondersteunende iconen helpen enorm. Voice-over functies, die ook voor mensen met een visuele beperking onmisbaar zijn, maken teksten toegankelijker voor iedereen.
Mensen met een beperking worden vaak onbewust uitgesloten van onderzoek. Prototypes die niet digitaal toegankelijk zijn, vragenlijsten die te complex zijn of interfaces die niet getest worden: het zijn gemiste kansen. Wil je echt weten hoe een brede doelgroep je product of dienst ervaart? Zorg dan voor een toegankelijke onderzoeksopzet.
Bij Ruigrok helpen we organisaties om inclusieve keuzes te maken. Wil je weten hoe je jouw communicatie en dienstverlening toegankelijker maakt? En hoe je dit effectief onderzoekt? Lees hier alles over ons inclusief onderzoek of bekijk mijn 5 tips voor inclusief onderzoek.
Ik neem niet snel genoegen met een antwoord. Voor mij is de uitdaging van een gesprek om iemand te begrijpen, te leren hoe iemand denkt vanuit zijn eigen referentiekader. Bij Ruigrok versterk ik daarom het kwalitatieve onderzoeksteam. Ik help organisaties bij het verkrijgen van inzichten in hun doelgroep. Wat vindt een consument van een communicatie-uiting van merk X? Hoe gebruikt een professional een website? Welke behoeften leven er onder een specifieke groep mensen?
Toegankelijkheid en inclusie speelt ook een steeds grotere rol in mijn werk. Ik interview al jarenlang mensen. Vaak spreek ik mensen die relatief goed kunnen meekomen in de samenleving. In mijn werk is gelukkig ook steeds meer aandacht voor mensen die wat minder makkelijk en goed meekomen. Dan heb ik het over bijvoorbeeld mensen die moeite hebben met lezen en schrijven, mensen met een visuele beperking, mensen in een rolstoel, mensen met een cognitieve beperking of iemand met lage digitale vaardigheden. Ook zij moeten gehoord worden. En dat begint bij hen te vertegenwoordigen in onderzoek. Binnen Ruigrok ben ik de expert op het gebied van inclusief onderzoek.