Het belang van onderzoek wordt voor musea steeds duidelijker, bijvoorbeeld in het communicatieproces naar zowel huidige bezoekers als potentiële bezoekers. Doelgroeponderzoek speelt hierin een cruciale rol, omdat het helpt om de diversiteit van het publiek en hun verwachtingen te begrijpen. Hierbij is een combinatie van kwantitatieve en kwalitatieve gegevens optimaal, omdat je zo cijfers aanvult met de emoties en beleving die bezoekers ervaren. Het is dus belangrijk om met je bezoekers in gesprek te gaan, maar hoe doe je dit?
Een succesvol voorbeeld is onze nauwe samenwerking met het Zuiderzeemuseum. Om de beleving van de bezoekers beter te begrijpen, doen we op drie niveaus onderzoek voor het Zuiderzeemuseum.
De nauwe samenwerking met het Zuiderzeemuseum heeft geleid tot een hecht partnerschap. Wij voelen ons als onderzoeksbureau echt onderdeel van het museum en we zijn volledig op de hoogte van alle ontwikkelingen die zich afspelen. Dit stelt ons in staat om samen te sparren en na te denken over manieren om het museum nog aantrekkelijker te maken voor bezoekers. Dankzij deze sessies is het Zuiderzeemuseum in staat zich steeds verder te ontwikkelen en verbeteren. Dit gebeurt zowel op het gebied van communicatiemateriaal, evenementen en tentoonstellingen als op het bereiken van doelgroepen.
“De inzichten uit het bezoekersonderzoek bieden een toegevoegde waarde voor de hele organisatie en helpen ons bij het maken van beslissingen. Daarnaast ervaren wij de samenwerking met Ruigrok als erg plezierig. Zij denken met ons mee en geven advies waar nodig.”
Maureen Bot, communicatiemedewerker bij het Zuiderzeemuseum
Ieder museum is uniek en heeft zijn eigen specifieke behoeftes en doelgroepen. Een “one-size-fits-all approach” werkt dus niet. Wij stellen maatwerk dan ook boven alles, zodat we passend onderzoek doen voor allerlei verschillende culturele instellingen en budgetgroottes. Door te starten met een strategische inventarisatie in een vrijblijvend gesprek kunnen we samen jouw specifieke behoeften begrijpen en op maat gemaakte onderzoeksoplossingen bieden.
Kortom, in de culturele sector kan data een krachtig hulpmiddel zijn om inzicht te krijgen in de behoeften en wensen van het publiek. Het gaat verder dan droge cijfers; het biedt een venster naar de emoties en beleving van de bezoekers. Dankzij doelgericht onderzoek kunnen musea het aanbod optimaliseren en een nog betere ervaring bieden aan hun bezoekers. Laten we dus de kracht van data omarmen en samen werken aan het behoud en de groei van onze culturele schatten.
“De wereld begrijpen door te kijken met de ogen van een ander.” Als antropoloog en marketeer ben ik altijd opzoek naar de bewegingsredenen van mensen: Wat drijft ze? Wat motiveert ze? Waarom doen mensen eigenlijk wat ze doen?
Als kwalitatief onderzoeker bij Ruigrok krijg ik dagelijks de kans om me met deze vragen bezig te houden. Dit doe ik dan ook met veel enthousiasme, passie en creativiteit. Van boeiende UX onderzoeken voor de overheid tot diepgaande behoefte onderzoeken voor de culturele sector. Eén van mijn favoriete onderzoeksmethoden is de research community, waarbij je nét iets meer over de context van deelnemers leert en hun gedrag en keuzes over een langere periode in kaart brengt.
Verder ben ik betrokken bij SMART, dit bestuursjaar zelfs als voorzitter. SMART is hét netwerk voor startende talenten op het gebied van data, insights en analytics.