close
29 augustus 2024
Erik de Koning

Het verschil tussen een goed interview en een waardevol interview

Praktische tips voor waardevolle interviews dmv masterclass
Interviewen is een kunstvorm die vaak wordt onderschat. Het lijkt eenvoudig: je stelt een vraag, iemand geeft een antwoord en je hebt resultaat. Maar in werkelijkheid vergt het veel vaardigheid om echt bruikbare inzichten te verkrijgen. Daarom is het niet alleen belangrijk om goed voorbereid te zijn, maar ook om in te kunnen spelen op het gedrag van de geïnterviewde. Wij hebben veel ervaring met het afnemen van effectieve interviews. Deze kennis delen we graag via onze masterclasses, waarbij we ons richten op het overbrengen van praktische vaardigheden en inzichten. Met vandaag in de hoofdrol: interviewen. Maar is het geen broodroof als we onze klanten zelf leren waardevolle interviews af te nemen

Waarom interviewen?

Het vermogen om goede interviews af te nemen is belangrijk voor iedereen die betrokken is bij het verzamelen van kwalitatieve data. In welke branche je ook werkt, het juiste gesprek kan het verschil maken tussen oppervlakkige gegevens en waardevolle inzichten. Veel organisaties kiezen er tegenwoordig voor om zelf interviews af te nemen, om dichter bij hun doelgroep te komen en primaire processen te verbeteren. Deze keuze is te begrijpen en toe te juichen, maar toch ontbreekt het in praktijk vaak aan de juiste technieken. En dat is zonde.

De uitdaging van zelf interviewen

Als medewerkers van organisaties zelf interviews afnemen komen ze vaak verschillende uitdagingen tegen. Zo is een veelvoorkomende valkuil het onbedoeld sturen van het gesprek, waardoor antwoorden minder objectief en dus minder bruikbaar worden. Ook is het een kunst om mensen op hun gemak te stellen en ze te laten inzien dat hun mening ertoe doet, zonder ze het gevoel te geven dat er een goed of fout antwoord bestaat.

Wat ook lastig blijkt is het structureren van een interview. Hoe zorg je ervoor dat het gesprek soepel verloopt en alle relevante onderwerpen aan bod komen, zonder de geïnterviewde het gevoel te geven dat het een ondervraging wordt? En wat doe je als iemand je naar de mond praat of afwijkt van het onderwerp? Dit is nog maar het begin van de onderdelen die aan bod komen in onze masterclass over interviewtechnieken.

Praktische tips voor waardevolle interviews

In onze masterclass delen we verschillende praktische tips die meteen toepasbaar zijn, ongeacht het doel van het interview. Zo leren we je bijvoorbeeld hoe je fatsoenlijk kunt onderbreken en het gesprek terug kunt brengen naar het onderwerp zonder dat het onvriendelijk overkomt.

Ook besteden we aandacht aan de setting van het interview. Dit kan variëren van de locatie tot de kleding van het hoger management, die aan moet sluiten bij de klanten die geïnterviewd worden. Een andere belangrijke vaardigheid is het vermogen om soms gewoon stil te zijn en echt te luisteren. Het klinkt makkelijk, maar in de praktijk blijkt het vaak moeilijk om niet meteen in te springen met de volgende vraag of opmerking.

Leren van ervaring: TeamAlert

Een goed voorbeeld van een masterclass Interviewen is de training die we hebben gegeven aan TeamAlert. TeamAlert richt zich op verkeersveiligheid onder jongeren en heeft behoefte aan diepgaand inzicht in de houding en het gedrag van deze doelgroep. Door het bespreken en toepassen van gerichte interviewtechnieken hebben we ze geholpen om data te verzamelen die direct toepasbaar is in de ontwikkeling van hun campagnes en interventies. En omdat we natuurlijk zelf enthousiast zijn over onze masterclass, geven we graag het woord aan de manager onderzoek & gedragsverandering bij TeamAlert:

“De interviewtraining van Ruigrok was erg leerzaam. Dankzij de ervaring van Ruigrok was het duidelijk dat al hun tips en tricks rechtstreeks uit de praktijk komen. De training geeft hierdoor veel concrete handvatten om zelf mee aan de slag te gaan. De dag zat vol leuke werkvormen en naast een leerzame dag was het ook een gezellige dag. En ook niet onbelangrijk: qua catering werd er ook zeer goed voor ons gezorgd. Al met al kijken wij terug op een leerzame en leuke dag!”

De waarde van training

Hoewel veel organisaties zelf interviews afnemen, kan een masterclass interviewen het verschil maken tussen een goed interview en een waardevol interview (met dito resultaten). En of dit geen broodroof is? Zeker niet. Door de klant zelf te leren interviewen en antwoorden te leren benutten blijft er voor ons meer tijd over om te helpen bij de meer ingewikkelde klussen.

Benieuwd naar de toegevoegde waarde van de masterclass interviewen voor jouw organisatie, of gewoon heel nieuwsgierig naar die lekkere catering? 😉 Ik vertel je er graag alles over.

Portret Erik

Erik de Koning

Sinds 2003 voer ik kwalitatief onderzoek uit, begin 2019 ben ik gestart bij Ruigrok onderzoek en advies. Ik heb in de loop der jaren voor veel verschillende opdrachtgevers (in binnen- en buitenland en uit diverse branches) gewerkt aan projecten met uiteenlopende onderzoeksdoelstellingen (zoals positionering, innovatie, communicatie) onder diverse doelgroepen (van vierjarigen tot negentigjarigen). Ik geniet met volle teugen van in nauwe samenwerking met de opdrachtgever onderzoek uitvoeren en er samen voor zorgen dat de resultaten de gewenste impact krijgen.

Laatste updates

Nieuws