Misschien herken je het: binnen je organisatie leven er veel vragen die je eigenlijk aan je doelgroep voor zou moeten leggen. Het kan ook andersom. Je hebt het idee dat er veel méér vraagstukken in de organisatie leven, dan er intern gecommuniceerd worden. Een datagedreven organisatie betrekt zijn doelgroepen bij beslissingen. Maar waar begin je dan? Hoe prioriteer je? En, heel belangrijk, hoe creëer je draagvlak? Het startpunt van een datagedreven organisatie is een gezamenlijk opgestelde roadmap.
Door te inventariseren welke vraagstukken en uitdagingen in de organisatie leven én ze echt scherp te krijgen, ontdek je wat de vraag achter de vraag is. Welke inzichten heb je nodig om een volgende stap te maken? Zo creëer je een onderbouwde en breed gedragen routekaart en zie je door de bomen het bos weer. Ruigrok kan je helpen om zo’n roadmap op te stellen. Dit doen we door een Data & Insights kickstart te organiseren met een multidisciplinair team uit jouw organisatie. Zo weten we zeker dat alle perspectieven worden meegenomen en ontdekken we welke vragen er leven, bij wie die leven, in hoeverre er sprake is van overlap en welke inzichten al helder zijn. Vergeet niet dat in een organisatie heel veel kennis aanwezig is, maar misschien nog niet op de goede plek. En juist dat krijg je ook boven tafel in zo’n Data & Insights kickstart.
Tijdens een Data & Insights kickstart doorlopen we de volgende stappen:
Samen komen we tot een heldere roadmap die gedragen wordt door de verschillende disciplines binnen jouw organisatie.
We hebben een podcast opgenomen over hoe wij Otrium op deze manier hebben geholpen met het uitstippelen van een road map. Hierin vertellen we hoe we dat gedaan hebben én hoe de inzichten uit onderzoek verschillende disciplines input hebben gegeven voor optimalisatie. De podcast duurt 15 minuten en kun je luisteren via Spotify of Apple podcast.
Denk je na het lezen van deze blog: ‘Hier wil ik meer over weten!’ Neem dan contact met mij op, zodat we kunnen bespreken wat een Data & Insights kickstart voor jouw organisatie kan betekenen.
Sinds 2007 werk ik bij Ruigrok als research consultant, en sinds 2017 vervul ik de rol van Chief Research binnen ons kwantitatieve team. Dit houdt in dat ik onze kwantitatieve consultants aanstuur, motiveer en help zichzelf en het vakgebied verder te ontwikkelen. Ik ben er goed in om de vraagstukken van onze klanten te doorgronden. En ik krijg veel energie van het vertalen hiervan naar een passende onderzoeksaanpak. Bijvoorbeeld in de vorm van een Data & Insights Sessie. Verder denk ik graag mee over de vervolgstappen na een onderzoek: hoe kunnen onderzoeksresultaten geïnterpreteerd en gebruikt worden?