Ons What’s Happening Finance 2021 onderzoek geeft inzicht in de behoeften van consumenten op het gebied van financiële dienstverlening, daarover schreven we al eerder een blog. Dit onderzoek is uitgevoerd onder 1.132 Nederlanders van 18 jaar en ouder die klant zijn van een bank. In deze blog zoomen we in op betaalmethoden. De pinpas met pincode is nog steeds het populairst. Maar liefst 86 procent van de Nederlanders gebruikt de viercijferige code om te betalen in winkels en horecagelegenheden. Drie kwart gebruikt contant geld en 77 procent betaalt contactloos met de pinpas. Eén op de vijf Nederlanders (21 procent) betaalt wel eens contactloos met de smartphone.
Betalen in winkels of horeca met biometrische kenmerken klinkt misschien nog als toekomstmuziek. Toch experimenteert Albert Heijn al sinds 2008 met het afrekenen met een vingerafdruk. Nederlandse consumenten zijn echter niet uitgesproken enthousiast over het idee om te betalen in winkels of horeca met biometrische kenmerken. Slechts 19% staat hier positief tegenover: ‘Veilig, want uniek. En je hoeft niets aan te raken of bij je te hebben’, zo verwoordt een van de respondenten het. De overige 81% is neutraal of negatief. Veiligheid speelt hierbij een grote rol. Zo vinden sommige Nederlanders het een onveilig idee dat unieke biometrische gegevens vastgelegd worden. Ook is een grote groep nog wat afwachtend: er is volgens hen nog te weinig over deze betaalmethode bekend.
Hoewel veel Nederlanders nog betalen met contant geld, verwacht ongeveer de helft dat deze betaalmethode in de toekomst verdwijnt. Maar liefst driekwart van de Nederlanders vindt het jammer als er niet meer betaald kan worden met contant geld. Dit geldt niet alleen voor oudere generaties: ook twee op de drie Digitieners (18- t/m 24-jarigen) ziet contant geld niet graag verdwijnen.
Wil je meer consumenteninzichten op het gebied van beleggen, contact met banken, (offline en online) betalen en privacy? Download ons What’s Happening Finance-onderzoek hier en verdiep je in de nieuwste inzichten!
Verbetering en groei. Daar draag ik bij Ruigrok graag aan bij. Ik krijg energie van projecten die maatschappelijk relevant zijn en echt impact maken. Waarbij we organisaties kunnen helpen om te verbeteren en groeien.
Dit begint bij het luisteren naar de doelgroep en het beter begrijpen van hun behoeftes. Als kwalitatief onderzoeker krijg ik de kans krijg om allerlei verschillende doelgroepen het hemd van het lijf te vragen. Met mijn achtergrond in sociale psychologie sta ik stil bij de bewuste én onbewuste processen die iemand beïnvloeden. Daarnaast ben ik binnen Ruigrok expert op het gebied van Research Communities. Een mooie methode om een doelgroep langer te volgen en veel te leren over hun context, gewoontes en gedachten.
Verder ben ik graag bezig met het verhogen van de kwaliteit van ons eigen werk. Bijvoorbeeld door nieuwe collega’s te begeleiden of verbeteringen te signaleren in onze werkprocessen. Samenwerken – met zowel opdrachtgevers als collega’s – vind ik daarbij heel belangrijk. Zodat we samen groeien.