close
Nieuws
19 juni 2024
Marit Klooster

Bekijk het eens vanuit het slechtste perspectief (learnings #NMD24)

Bekijk het eens vanuit het slechtste perspectief (en andere learnings van de NIMA Marketing Day '24)
Afgelopen week was ik aanwezig op de NIMA Marketing Day; een dag vol inspiratie, innovatieve ideeën en nieuwe inzichten uit de wereld van marketing. De keynote speaker van de dag was Rico Bakker, die met zijn presentatie 'De kracht van een slecht idee' meteen de toon zette. Hij benadrukte het belang van het bekijken van problemen vanuit een ander perspectief en het bedenken van oplossingen zonder beperkingen. Een werkvorm die wij bij Ruigrok ook vaak toepassen in onze co-creatiesessies.

De kracht van een slecht idee

Tijdens de presentatie vertelde Rico Bakker hoe het soms juist de meest onorthodoxe ideeën zijn die tot de beste oplossingen leiden. Hij gaf het voorbeeld van een dilemma in een heel andere context plaatsen of de omgekeerde wereld toepassen door te vragen: “Wat zou het slechtste idee zijn?” Een mooie reminder dat naast het betrekken van inhoudelijke experts, mensen met een frisse blik ook onmisbaar zijn voor het vinden van innovatieve oplossingen.

Maar om de beste marketing te kunnen uitvoeren moet je weten wat je klant doet, wil, ervaart, waardeert en begrijpt. Oftewel: je moet de klant centraal stellen zodat jouw merk feilloos aansluit bij een ervaring, probleem of beleving van je klant. Dit is precies wat ik toejuich. En waarin ik niet de enige ben.

Hornbach: Klantinzichten van de winkelvloer

Een mooi voorbeeld kwam van Hornbach, dat hun klantinzichten rechtstreeks van de winkelvloer haalt. Medewerkers brengen signalen en behoeften van klanten letterlijk over naar het hoofdkantoor. Dit heeft Hornbach geholpen om met slechts 18 vestigingen een stevige positie in Nederland te veroveren. Klanten zijn bereid verder te rijden naar Hornbach vanwege het complete assortiment en de belofte van de laagste prijs. Dit toont aan hoe belangrijk het is om te luisteren naar je klanten en deze inzichten te gebruiken om je dienstverlening te verbeteren.

Danone: Toekomstvisie door kenniscombinatie

Danone daarentegen maakt gebruik van bestaande kennis door met stakeholders te verkennen wat er al bekend is en welke stappen nodig zijn voor toekomstige groei. Ze combineren de expertise van hun onderzoekspartner op het gebied van trends om een visie te ontwikkelen voor de komende 25 jaar. Dit helpt category managers van hun retailers om verder te kijken dan de waan van de dag en strategische beslissingen te nemen die op lange termijn voordelen opleveren.

Jean Bâton en de Koffiejongens: Van onderbuikgevoel naar meetbaarheid

Jean Bâton, het bekende truffelmayonaisemerk, begon met veel onderbuikgevoel en goede (of soms slechte) ideeën. Ze deden maar wat, zoals het idee om alle varianten voor dezelfde prijs aan te bieden. Dit veranderde toen ze HOWDY inschakelden voor een meer doordachte aanpak. De campagne ‘Maak het extraordinaire’ zorgde ervoor dat hun producten nu een unieke ervaring bieden.

De Koffiejongens, de terechte winnaar van Marketing Company of the Year, daarentegen doen niets op onderbuikgevoel. Elke actie en campagne is meetbaar en voorzien van een QR-code om het resultaat te tracken. Ze focussen sterk op duurzaamheid en hun campagnes zijn gericht op het minimaliseren van aluminiumgebruik (alu-minimum) in koffiecups. Hoewel ze niet altijd direct in gesprek lijken te gaan met hun doelgroep, blijkt hun benadering toch heel effectief.

Zonder inzicht geen passend resultaat

De voorbeelden van de NIMA Marketing Day laten zien hoe belangrijk het is om klantinzichten te gebruiken om als merk verder te komen. Of het nu gaat om het combineren van bestaande kennis, klantgesprekken of het meten van elke actie, het draait allemaal om het begrijpen van je doelgroep. Bij Ruigrok helpen we je graag om deze inzichten te verkrijgen, maar ook om ze toe te passen. Dit kan in de vorm van een Know-Wonder sessie om bestaande inzichten te verkennen, of een What’s Next Workshop om met nieuwe inzichten aan de slag te gaan. En blijft er toch een blinde vlek in je doelgroep? Dan gaan we gewoon met ze in gesprek om dit uit te zoeken.

Benieuwd wie je hierin voorgingen? Bekijk dan hoe Lidl haar dienstverlening nog beter af wist te stemmen op klantbehoeften of welke waardevolle resultaten we voor Interpolis uit hun doelgroeponderzoek wisten te destilleren.

Portret Marit

Marit Klooster

Ik ben gefascineerd door mensen. Ik wil weten wat hen drijft, wat ze doen en waarom. Omdat ik erin geloof dat je alleen succesvol kunt zijn als organisatie als je jouw klant goed kent en aansluit bij zijn gedrag, behoeften en belevingswereld. De mens centraal dus. Dat klinkt als een enorme open deur, maar is juist in deze tijd van technologische mogelijkheden (waaronder AI) belangrijker dan ooit! Wij helpen onze relaties aan inzicht in hun doelgroep en vertalen die inzichten naar advies over hoe je als organisatie relevanter kunt zijn voor je klanten. Wij geven daarmee richting aan producten, diensten en communicatie.

Samen met de andere partners ben ik verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van Ruigrok. Dat betekent: onze koers in de gaten houden en zorgen dat iedereen doet waar hij goed in is en blij van wordt. Mijn West-Friese nuchterheid en Amsterdamse directheid komen hierin van pas.

In mijn rol als managing director boor ik nieuwe relaties aan en onderhoud bestaande. Ik ga in gesprekken met onze relaties op zoek naar hun uitdagingen en doelstellingen en welke inzichten er nodig zijn om die te realiseren. Het meedenken, oplossingen zoeken en advies geven over de volgende stap geeft me voldoening omdat ik daarmee bijdraag aan het succes van de ander.

Laatste updates

Nieuws