Usage & Attitude onderzoek geeft inzicht in hoe de doelgroep jouw product of dienst gebruikt en waardeert. Vaak koppelen we dit aan category entry points, de momenten waarop klanten aan een specifieke productcategorie denken. Door inzicht te krijgen in aspecten zoals het waarom, wanneer, waar en met wie of wat brengen we niet alleen in kaart hoe jouw klant het product gebruikt en waardeert, maar ook op welke momenten ze geneigd zijn interesse te tonen in jouw categorie.
Bij Usage & Atitude onderzoek zetten we meestal online kwantitatief onderzoek in voor het verkrijgen van cijfermatige inzichten over de gehele doelgroep. Regelmatig combineren we dit met een kwalitatief voortraject om input te krijgen over de belangrijkste category entry point. Met deze inzichten vormen we een gerichte vragenlijst, waarna we de (gehele) doelgroep benaderen.
Soms is juist achteraf verdieping van de doelgroep noodzakelijk, om bijvoorbeeld tot persona’s binnen je doelgroep te komen. Ook is het mogelijk om een meer hybride onderzoeksvorm in te zetten; een research community. In een research community kunnen we goed doorvragen over het gebruik van jouw product of dienst en de gebruikers een korte of langere periode volgen.
De waardevolle resultaten van Usage & Attitude onderzoek helpen om het gedrag van klanten beter te begrijpen. Het levert input voor gerichte marketing, communicatie, innovatie en productstrategie. Ze bieden inzicht in waar en wanneer je aanwezig moet zijn om jouw doelgroep optimaal te bereiken.
Om de Usage & Attitude van een product of dienst in kaart te brengen zetten we doorgaans (online) kwantitatief onderzoek in, zodat we cijfermatige inzichten krijgen. Soms vullen we dit aan met kwalitatief onderzoek via single interviews of groepsdiscussies. Ook zetten we soms een research community in.
Marieke staat klaar om je te adviseren over de diverse onderzoeksmogelijkheden die aansluiten bij jouw vraagstuk.