Met opinieonderzoek brengen we de mening van jouw doelgroep in kaart rondom actuele onderwerpen, zoals autobelasting, het klimaat of alcohol in het verkeer. De resultaten dienen als ondersteuning bij besluitvorming, het bepalen van jouw koers, het bereiken van de pers of het voeren van politieke discussie.
Met opinieonderzoek wordt duidelijk welke keuzes het meeste draagvlak hebben, om te bepalen of de juiste (beleids)keuzes zijn gemaakt of om invloed uit te oefenen op het publieke debat.
Een doordachte aanpak is cruciaal bij opinieonderzoek, en daarom adviseren wij je graag. We formuleren niet alleen scherpe en duidelijke vragen, maar adviseren ook over representatieve steekproeven van de juiste omvang en samenstelling. Onze objectiviteit zorgt voor een kritische blik die helpt om met het onderzoek inzichten te achterhalen over jouw specifieke vraagstelling of onderwerp.
Onderzoek naar de opinie van Nederland voeren we vaak kwantitatief uit. Dit omdat er vaak behoefte is aan feiten en cijfermatige onderbouwing. Maar voor bepaalde vraagstukken bieden we ook andere opties. Met kwalitatief onderzoek verkennen we nieuwe ontwikkelingen of gaan we in gesprek met moeilijk bereikbare of inclusie doelgroepen om ook hun stem mee te nemen. In de ideale situatie verkennen we eerst met kwalitatief onderzoek en valideren vervolgens de uitkomsten met kwantitatief onderzoek.
Onderzoek naar de opinies van Nederland kunnen we zowel kwalitatief als kwantitatief uitvoeren. Wil je diepgaand een nieuwe ontwikkeling verkennen? Dan kiezen we voor groepsdiscussies of single interviews. Heb je al een beeld van het onderwerp en heb je meer behoefte aan cijfers en percentages? Dan voeren we een kwantitatief onderzoek uit.
Marieke staat klaar om je te adviseren over de meest effectieve aanpak voor jouw onderzoek.