close

Doelgroeponderzoek

Als bedrijf of organisatie wil je de (potentiële) klant of gebruiker centraal zetten. Om die ambitie waar te kunnen maken, moet je diepgaand inzicht hebben in wie de (potentiële) doelgroep is. Dit inzicht vormt het fundament voor productontwikkeling, branding en communicatie.

 

Neem contact op
Foodtruck selfie

Onze aanpak

De doelstelling van doelgroeponderzoek is om je (potentiële) doelgroep volledig te leren kennen. Het onderzoek geeft antwoord op vragen zoals:

  • Hoe ziet de belevingswereld van de doelgroep eruit?
  • Zijn er binnen deze doelgroep verschillende subgroepen of segmenten te onderscheiden?
  • Hoe ziet hun mediagedrag eruit? Via welke mediakanalen kan je hen bereiken?
  • Welke houding en welk gedrag heeft de doelgroep met betrekking tot de productcategorie of een specifiek product of merk?

Als de doelgroep ver weg staat van je eigen wereld, ben je snel geneigd om je hierin te verdiepen. Maar we raden ook aan om dit te doen, als je veronderstelt dat je je goed kan identificeren met de doelgroep. De inzichten kunnen je verrassen!

Er zijn veel manieren om ‘consumer closeness’ te krijgen. Kwalitatief onderzoek biedt de mogelijkheid om de doelgroep letterlijk te horen en te zien. En met online kwantitatief onderzoek verkrijg je cijfermatig onderbouwd begrip van de doelgroep. Naast onderzoek verzorgen we ook presentaties en workshops om de door ons al opgebouwde kennis van verschillende doelgroepen met je te delen. Dit kan ook na afloop van een onderzoek om de opgehaalde inzichten breed te laten landen en verder door te vertalen.

Methoden en technieken

Doelgroeponderzoek

Er zijn verschillende onderzoeksmethoden mogelijk, bijvoorbeeld groepsdiscussies of individuele interviews. Deze kunnen plaatsvinden op onze onderzoekslocatie, maar ook op de winkelvloer of zelfs bij de doelgroep thuis. Of we zetten een research community op. Deelnemers beantwoorden vragen maar ze kunnen ook foto’s en video’s uploaden en zo een kijkje in hun (belevings)wereld geven. Hiernaast zetten we ook regelmatig kwantitatief onderzoek in om uitgebreid inzicht te krijgen in een doelgroep of om bijvoorbeeld segmenten te bepalen.

Groep brainstorm

Weten wat jouw doelgroep drijft?

Daar helpen we je graag mee! Wil je eens bespreken wat de mogelijkheden voor jouw organisatie zijn? Neem dan contact op met Erik, hij vertelt je graag meer!