Communicatie is heel bepalend in hoe (potentiële) klanten naar organisaties kijken. Het doel is natuurlijk om met communicatie de juiste snaar te raken bij de juiste doelgroep. Maar hoe weet je of je dat doet? Communicatieonderzoek geeft inzicht hierin en biedt handvatten voor optimalisatie van communicatiemiddelen.
Met communicatieonderzoek toon je de effectiviteit van communicatiemiddelen aan. We toetsen verschillende aspecten van het communicatiemiddel, bijvoorbeeld:
We achterhalen hoe de doelgroep denkt over het design, de toon en de informatie van de communicatiemiddelen. Of het nu gaat om een brief (DM), campagne, advertising, social media posts, winkelsigning, verpakking of een (web)applicatie. Alles is te testen. En dat kan in verschillende fases van de ontwikkeling.
Bij een pretest toetsen we het communicatiemiddel vooraf op belangrijke criteria en vinden we concrete aanknopingspunten om het middel te optimaliseren. Het middel hoeft nog niet af te zijn. Met deze ‘disastercheck’ ontdekken we wat de potentiële communicatiekracht van het middel is. En welke aspecten nog verbeterd moeten worden voor een optimaal begrip bij de doelgroep.
Is het communicatiemiddel al langere tijd onderdeel van de communicatie en wil je toetsen of je het gewenste effect bereikt met het middel? Dan organiseren we een posttest. We brengen in kaart hoe het communicatiemiddel scoort op vooraf bepaalde KPI’s en adviseren op welke punten het communicatiemiddel nog geoptimaliseerd worden.
Afhankelijk van de fase van ontwikkeling van het communicatiemiddel, het onderzoeksdoel en de doelgroep bepalen we de meest geschikte onderzoeksmethoden. Soms kwalitatief in de vorm van single interviews of focusgroepen. Soms juist kwantitatieve effectmetingen. En regelmatig zetten we Tag-it in om concrete verbeterpunten te vinden voor bijvoorbeeld brieven en e-mails.
Wil je weten of de communicatiemiddelen van jouw organisatie de juiste snaar raken bij de doelgroep? Neem dan contact op met Jesca. Zij vertelt je graag meer!