Je wilt producten en diensten ontwikkelen die naadloos aansluiten op waar jouw doelgroep écht behoefte aan heeft. Maar welke behoeften en verwachtingen leven er eigenlijk? En hoe kan je toegevoegde waarde bieden in vergelijking met andere (concurrerende) diensten en producten? Behoefteonderzoek geeft je antwoord.
Door middel van behoefteonderzoek krijgt je een diepgaand begrip van welke (onvervulde) wensen en verwachtingen jouw doelgroep heeft. Denk bijvoorbeeld aan:
Deze kennis helpt jou om innovatietrajecten richting te geven, maar biedt ook haakjes om bestaande producten en diensten beter in de markt te zetten. Zodat je jouw marketing en communicatie zo effectief mogelijk kunt inzetten. Om de huidige doelgroep beter te bereiken, of om nieuwe doelgroepen aan te boren.
Hoe pakken we dit aan? Kwalitatief onderzoek biedt de mogelijkheid om te exploreren welke behoeften er bij jouw doelgroep leven. We vragen hierbij goed door, bijvoorbeeld door middel van laddering. Met kwantitatief onderzoek kan je achterhalen hoe belangrijk elke behoefte is. Wat is het (relatieve) belang van elke behoefte in het aankoopproces en/of keuzeproces?
Uiteraard adviseren we je zowel over de meest passende onderzoeksmethode, als over hoe je als bedrijf het beste kan aansluiten bij de opgehaalde behoeften en wensen.
We laten de doelgroep aan het woord door middel van diepte-interviews of focusgroepen. Ook kan je denken aan een research community, waarbij we ons helemaal onderdompelen in de belevingswereld van jouw doelgroep. Of we voeren kwantitatief onderzoek uit, om cijfermatig inzicht te krijgen in de wensen en behoeften.
Wil je de mogelijkheden voor jouw organisatie of instelling bespreken? Neem dan contact op met Marije. Zij vertelt je graag meer!