close

Zwitserleven - optimalisatie van een Customer Journey

What's Next workshop

Hoe pak je door na een uitgebreid Customer Journey onderzoek? We merken dat klanten steeds vaker op zoek zijn naar diepgaand onderzoek èn onafhankelijk advies om met dit onderzoek de vervolgstappen naar verbetering of groei te kunnen zetten. Met een What’s Next workshop hebben wij Zwitserleven hierin begeleid.

mensen schrijvend aan tafel

Achtergrond

Wanneer werkgevers zich nieuw aansluiten bij Zwitserleven doorlopen zij eerst een implementatietraject om kennis te maken met de werkwijze van Zwitserleven. Het is belangrijk dat klanten dit implementatietraject als waardevol en positief ervaren. Het is immers het begin van de samenwerking tussen klanten en Zwitserleven. 

Zwitserleven wil deze positieve ervaring waarborgen en verbeteren. Daarvoor heeft Zwitserleven al een aantal mooie stappen gezet: met onderzoek is de huidige Customer Journey van het implementatietraject in kaart gebracht. 

Zwitserleven heeft nu een goed beeld van de huidige onboarding ervaring, maar wat zijn de volgende stappen? Hoe kan de klantervaring naar het volgend niveau gebracht worden? En vooral, hoe brengen ze iets van papier de praktijk in?   

Dit is waar wij op het toneel zijn verschenen. Ruigrok is gevraagd om Zwitserleven te ondersteunen en adviseren in de optimalisatie van de Customer Journey van het implementatietraject.  

Aanpak

Om de huidige Customer Journey een stap verder te brengen, hebben wij een What’s Next workshop georganiseerd met een gemengde groep werknemers van Zwitserleven. Deze workshop duurde één dag en bestond uit vier fasen:

  • van journey naar uitdaging
  • van uitdaging naar idee
  • van idee naar concept
  • van concept naar plan

Zo bespraken we de status quo, wat de verbeterpunten in de journey waren, en hebben we gebrainstormd over ideeën om de journey te verbeteren. Deze ideeën zijn verder uitgewerkt en uiteindelijk aan elkaar, en de directie, gepresenteerd. 

Zo’n volle dag wil je natuurlijk ook leuk en levendig houden. Dit hebben wij gedaan door de opdrachten en gesprekken zo creatief mogelijk in te steken. Denk hierbij aan een brainstorm waarbij je met iedere letter van het alfabet een idee moet bedenken. Door deze andere manier van denken kwamen er vanzelf heel veel ideeën op tafel, en die bleken heel waardevol. Of nou ja, sommigen dan. 

Het is ontzettend fijn om door zo’n professionele partij als Ruigrok begeleid te worden.

Resultaat en impact

Aan het eind van de dag hebben we niet alleen werknemers van alle lagen in de organisatie samengebracht, maar hebben we ook nog een mooie lijst met concrete verbeterstappen kunnen opstellen. Zo voelen werknemers eigenaarschap over de nieuwe ideeën en zijn ze enthousiast om hiermee verder aan de slag te gaan. Bijvoorbeeld met het maken van een visuele stappenplan voor hun nieuwe klanten zodat zij weten wat er zal komen. En een eerdere inlog mogelijkheid op “MijnZwitserleven” zodat contact vanaf het begin al gestructureerd via één platform mogelijk is.  

“Het is ontzettend fijn om door zo’n professionele partij als Ruigrok begeleid te worden. Ze nemen veel werk uit handen zowel in het voor- als na traject. Daardoor is het ook makkelijker om na een journey door te pakken.

Service Marketeer, Zwitserleven

Benieuwd wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen?

Neem contact met ons op en we bekijken graag samen wat de mogelijkheden zijn.