Welke pijnpunten ervaren cliënten van UWV tijdens de klantreis ‘ik zoek werk’ en hoe kunnen deze aangepakt worden?
UWV biedt ontvangers van een uitkering hulp bij het vinden van werk. Bijvoorbeeld door middel van coaching gesprekken, webinars en delen van passende vacatures.
Om de dienstverlening rondom het vinden van werk nog beter te maken, wilde UWV weten welke negatieve ervaringen cliënten hadden tijdens de klantreis ‘ik zoek werk’. Deze negatieve ervaringen, ook wel pijnpunten genoemd, dienden als basis voor verbeterinitiatieven. Door middel van een customer journey onderzoek brachten we dit in kaart voor het UWV.
Het onderzoek naar de klantreis ‘Ik zoek werk’ bestond uit drie verschillende fases.
In korte tijd hebben wij diepgaande inzichten gekregen waarmee we onze dienstverlening prettiger kunnen maken
Het onderzoek gaf UWV veel kennis over de pijnpunten die mensen met een uitkering ervaren tijdens de klantreis ‘ik zoek werk’. Ook leverde het onderzoek verschillende oplossingsrichtingen voor de pijnpunten op.
“Dit project was uitdagend omdat we met veel verschillende groepen cliënten te maken hebben, waarvan de wensen en behoeften uiteen lopen. Door het onderzoek slim op te zetten, lukt het om al deze doelgroepen mee te nemen en toch oog te blijven houden voor verschillen. In korte tijd hebben wij diepgaande inzichten gekregen waarmee we onze dienstverlening prettiger kunnen maken.“
Marktonderzoeker, UWV
Neem contact met ons op en we bekijken graag samen wat de mogelijkheden zijn.