Voor de Pensioenfederatie doken we in de belevingswereld van jongeren rondom pensioen met een combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek
Bijl PR heeft in opdracht van de Pensioenfederatie een campagne specifiek gericht op jongeren van 25-35 jaar opgezet. De Pensioenfederatie is de overkoepelende belangenbehartiger van bijna alle Nederlandse pensioenfondsen.
De campagne moet jongeren aanspreken en informeren over pensioen met de boodschap wanneer (bij life-events zoals een nieuwe relatie, baan of huis) ze hun pensioen moeten checken. Bijl PR heeft Ruigrok gevraagd om als onderdeel van dit traject onderzoek uit te voeren onder jongeren, met als doel om in kaart te brengen hoe jongeren denken over het onderwerp pensioen en input voor de campagne te krijgen.
In het onderzoek hebben we kwalitatief en kwantitatief onderzoek gecombineerd. Als eerste hebben we in een pizzasessie met jongeren van 25-35 jaar het onderwerp van pensioen en de belevingswereld eromheen verkend. Waar denken ze aan bij pensioen? Op welke momenten denken zij na over later en tot wanneer denken ze na? Bijl PR en de Pensioenfederatie en een aantal pensioenfondsen waren aanwezig bij deze groepsgesprekken en konden zo uit eerste hand horen of en hoe jongeren denken over pensioen.
Om vervolgens het beste uit het kwantitatieve onderzoek te halen, hadden we eerst een synergiesessie. Tijdens deze sessie hebben we de belangrijkste inzichten uit het kwalitatieve onderzoek besproken en bepaald welke vraagpunten belangrijk waren om in de kwantitatieve vragenlijst te verdiepen en te kwantificeren.
In het kwantitatieve vervolgonderzoek zijn we verder gegaan met de inzichten uit het kwalitatieve onderzoek. Hierin hebben we verschillende thema’s, zoals financiële toekomst, aan jongeren voorgelegd in een online vragenlijst. Ook hebben we onderzocht welke informatiebehoefte jongeren hebben als het gaat om informatie over het pensioen.
Het onderzoek heeft inzicht gegeven in hoe jongeren naar pensioen kijken, wanneer ze denken hiermee aan de slag te moeten gaan en waar ze behoefte aan hebben als het gaat om informatie over pensioen.
Zo hebben we ontdekt dat jongeren vooral denken aan hun nabije toekomst (tot 15 jaar vooruit) en minder over hoe hun leven eruit ziet op hun pensioenleeftijd. En dat beknopte, relateerbare informatie over pensioen (bijvoorbeeld in de vorm van een video) aanspreekt.
De resultaten van het onderzoek heeft Bijl PR gebruikt om de campagne ‘Geld voor Later’ voor de Pensioenfederatie op te zetten.
Benieuwd naar de campagne? Neem dan eens een kijkje op de campagne website.
Neem contact met ons op en we bekijken graag samen wat de mogelijkheden zijn.