De NTR heeft een sterke programmering op het gebied van klassieke muziek, op de radio met onder andere NPO Klassiek en op de televisie met onder andere Podium Klassiek. De NTR streeft ernaar om een zo breed mogelijk publiek van klassieke muziek luisteraars te bereiken met haar programma’s rondom klassieke muziek.
De NTR wilde onderzoek laten uitvoeren naar de beleving van klassieke muziek en NPO Klassiek, en de drijfveren en drempels om ernaar te luisteren. Met de inzichten uit dit onderzoek wil de NTR de (potentiële) doelgroep beter kunnen bereiken met klassieke muziek in het algemeen en met de radioprogramma’s op NPO Klassiek in het bijzonder.
Ruigrok heeft gebruik gemaakt van een gecombineerd kwalitatief en kwantitatief onderzoek om de onderzoeksvraag ‘Wat is de beleving en het gedrag van luisteraars van klassieke muziek en NPO Klassiek in het bijzonder? En wat zijn drijfveren en drempels om te luisteren?’ te beantwoorden.
Het traject omvatte twee online groepsdiscussies en een opvolgend kwantitatief onderzoek via een online vragenlijst, waarbij zowel de huidige als potentiële doelgroep werden benaderd.
Met de inzichten uit de kwalitatieve interviews hebben we breed opgehaald wat de ervaring is van de klassieke muziek luisteraar en welke mogelijke wensen zij hebben. Door deze inzichten vervolgens te kwantificeren komen we erachter welke ervaringen, wensen en drempels het meest voorkomen. Op basis van deze inzichten hebben we in het rapport onderbouwde aanbevelingen voorgesteld rondom de vervolgstappen voor de klassieke muziek programmering van de NTR.
Ruigrok dacht goed met ons mee en die betrokkenheid wordt zeer gewaardeerd!
Het onderzoek heeft de NTR inzicht gegeven in de beleving, gedrag en behoeften van de klassieke muziek luisteraar. Met behulp van deze inzichten kunnen de NTR en NPO Klassiek, stappen zetten om een breder publiek te bereiken en een programmering te bieden die aansluit op de diverse luisteraars.
“De NTR is met 6 radioprogramma’s, een eigen radio-concertserie in Het Concertgebouw, en tv-programma’s als Podium Klassiek en Het Koningsdagconcert, dé omroep voor klassieke muziek in Nederland. NTR wil graag haar huidige doelgroep uitbreiden, ofwel nieuwe radioluisteraars aantrekken.
De resultaten van het onderzoek helpen ons bij het beter bereiken van nieuwe luisteraars. De samenwerking met Ruigrok was van begin af aan prettig. Ze dachten goed met ons mee en die betrokkenheid wordt zeer gewaardeerd.“
Hoofdredacteur Klassieke Muziek, NTR
Neem contact met ons op en we bekijken graag samen wat de mogelijkheden zijn.