Omnicom PR Group en de Nederlandse Brouwers willen jaarlijks weten hoe Nederlanders bier gebruiken en waarderen. Het belangrijkste doel van het onderzoek is het genereren van publiciteit over bier in Nederland. Welke biertrends zijn er dit jaar en hoe drinkt de Nederlander het liefst bier?
Ruigrok voert hiervoor jaarlijks Het Nationaal Bieronderzoek uit, een kwantitatief Pers & PR onderzoek onder Nederlandse bierdrinkers.
Jaarlijks doet Nederlandse Brouwers samen met marktonderzoeksbureau Ruigrok onderzoek naar de consumptie en beleving van bier onder Nederlandse bierdrinkers.
Het onderzoek heeft de volgende onderzoeksvraag: Hoe consumeren en waarderen Nederlanders bier?
Ruigrok voert Het Nationaal Bieronderzoek sinds 2008 jaarlijks uit met behulp van online kwantitatief onderzoek. De vragenlijst bevat een aantal vaste trendvragen om de resultaten te kunnen vergelijken met voorgaande jaren en trends door de jaren heen te signaleren.
Daarnaast nemen we elk jaar een aantal nieuwe vragen op die inspelen op de actualiteit rondom bier. Inzichten uit het onderzoek bieden input voor persberichten om media-aandacht te genereren. Ieder jaar worden de onderzoeksresultaten uitgebreid gebruikt in de Nederlandse media.
Ruigrok denkt elk jaar goed mee over de thema’s binnen het Nationaal Bieronderzoek!
De resultaten van het Nationaal Bieronderzoek 2022 laten zien dat het bierlandschap constant in beweging is. De populariteit van alcoholvrije- en arme bieren blijft stijgen.
De groeiende populariteit van alcoholvrij bier wordt gestimuleerd door verbeterde beschikbaarheid, een steeds verfijndere smaak van 0.0 bier en een bredere keuze aan soorten.
Naar aanleiding van het persbericht is er uitgebreid aandacht besteed aan het onderwerp door onder andere nieuwszenders, websites, radiostations en natuurlijk op social media.
De resultaten van het Nationaal Bieronderzoek worden gebruikt in persberichten en het rapport is te downloaden op de website van de Nederlandse Brouwers.
Maar daarnaast worden de resultaten ook gebruikt om content voor de social media kanalen van te maken.
Uit één onderzoek kunnen makkelijk meerdere verschillende social media posts gemaakt worden. Op deze manier kan je over een langere periode steeds opnieuw gebruik maken van een PR-onderzoek.
“Ruigrok denkt elk jaar goed mee over de thema’s binnen het Nationaal Bieronderzoek, zodat de resultaten als mooie haakjes dienen richting de media.“
Adviseur Communicatie en PR, Nederlandse Brouwers
Neem contact met ons op en we bekijken graag samen wat de mogelijkheden zijn.