Hoe kan Lidl haar dienstverlening nog beter afstemmen op klantbehoeften? Ruigrok bracht met focusgroepen de klantbehoeften en het koopgedrag voor een belangrijke productcategorie in kaart. Dit geeft Lidl input om haar dienstverlening optimaliseren.
Lidl wil altijd voorlopen op haar concurrenten, maar die concurrenten timmeren ook aan de weg. Daarom wilde Lidl een belangrijke categorie onder de loep nemen om inzichten te krijgen waarmee zij deze categorie verder kunnen optimaliseren.
Om dieper inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van de Lidl klant, hebben we drie focusgroepen georganiseerd. Focusgroepen bieden een uniek inzicht in de belevingswereld van de doelgroep. Ze stellen ons in staat de meningen, denkbeelden en associaties van de consumenten te verkennen. En daarnaast hun algemene behoeften te begrijpen. De dynamiek van de groep stimuleert het proces, waarbij deelnemers elkaar aanvullen en hun meningen tegenover elkaar verdedigen. Deze dynamiek levert een schat aan inzichten op die ons helpen advies te geven hoe de categorie beter afgestemd kan worden op de behoeften van de klanten.
Voor het onderzoek voor Lidl was het essentieel om te kijken naar het moment van aankoop, maar vooral ook naar de houding en het consumptiegedrag van de klanten. Daarom zijn we begonnen met een associatieoefening, om vervolgens dieper in te gaan op het gebruik van de productcategorie. We hebben onderzocht wanneer en waarom mensen deze producten gebruiken, en welke invloed hun huisgenoten hierop hebben. Daarnaast wilden we begrijpen hoe en waarom mensen beslissingen nemen over wat ze gaan kopen.
Ik waardeer de flexibele én kritische opstelling van Ruigrok gedurende het proces.
Door deze inzichten begrijpen we beter welke aspecten van invloed zijn en waarom. Bovendien biedt het onderzoek een dieper inzicht in de verwachtingen van de klanten. Met deze kennis kan Lidl de dienstverlening nog beter afstemmen op de behoeften en verwachtingen van de klanten.
“Ik waardeer de flexibele én kritische opstelling van Ruigrok gedurende het proces. Het contact met de onderzoekers verliep soepel. Het geschreven rapport is sterk, omdat het ons de juiste handvatten biedt om beter op de klantbehoefte in te spelen.“
Customer Insights Manager Nederland bij Lidl
Neem contact met mij op. Ik bespreek graag met je wat de mogelijkheden zijn.