Hoe reed de sneltrein waarin we de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van de CoronaCheck-app hebben onderzocht en geoptimaliseerd?
We denken er liever niet meer aan: alle perikelen rondom COVID-19. Het heeft grote impact op ons leven gehad. Een belangrijke app in die tijd was de CoronaCheck-app. Via deze app konden burgers een bewijs aanmaken als zij negatief waren getest of gevaccineerd waren. Dat gaf hen vervolgens toegang tot openbare ruimtes. Álle burgers in Nederland moesten de app kunnen gebruiken. Uitgebreid (meervoudig) UX onderzoek gaf inzicht in hoe dat gebruik geoptimaliseerd kon worden.
Van 2020 tot en met 2022 zat Nederland (en de rest van de wereld) diep in de greep van het coronavirus. Alleen met een negatief testresultaat of een vaccinatie was het mogelijk om openbare ruimtes te betreden. Dat testresultaat moest eerst in de CoronaCheck-app gezet worden. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (hierna: VWS) ontwikkelde samen met Koos de app die door miljoenen Nederlanders gebruikt zou gaan worden. Ruigrok deed het bijbehorende objectieve gebruikersonderzoek.
Om de CoronaCheck-app goed aan te laten sluiten bij alle Nederlanders is UX onderzoek ingezet. Het ontwikkelteam is op volle toeren aan de slag gegaan met de ontwikkeling van de app. Parallel aan dit ontwikkelproces hebben wij in meerdere rondes interviews uitgevoerd. Iedere keer weer met een andere doelgroep. Want, de app moest voor iedereen te gebruiken en toegankelijk zijn.
Door de maanden heen spraken we met laaggeletterden, mensen met een visuele beperking, mensen met een motorische beperking, mensen met lage digitale vaardigheden, ouderen en mensen zonder een fysieke of mentale beperking. Per doelgroep hebben we de methode iets aangepast.
Wat iedere onderzoeksronde wel gelijk bleef, was de inhoud van de interviews. Iedere keer kregen deelnemers taakopdrachten om uit te voeren in de CoronaCheck-app. Na het gebruik van de app vroegen we door op effectiviteit, efficiency en begrip. In totaal hebben we negen rondes uitgevoerd.
Al met al was het interessant en uitdagend. Zowel de deelnemers als wij moesten wennen aan het nieuwe Nederland. En tijdens de interviews moesten we de coronamaatregelen strikt in acht nemen. We zaten regelmatig met spatschermen in de onderzoeksruimte. Of we kozen – indien mogelijk – toch maar voor een online opzet.
Gebruiksonderzoek met inclusie doelgroepen is essentieel om een app of website toegankelijk te maken voor iedereen.
De inzichten die uit iedere onderzoeksronde kwamen, werden iedere ronde weer direct door het ontwikkelteam verwerkt in de CoronaCheck-app. Door deze iteratie konden we telkens weer een verbeterde versie van de app voorleggen aan deelnemers. Met als uiteindelijke doel om de meest begrijpelijke, gebruiksvriendelijke en toegankelijke CoronaCheck-app voor heel Nederland te ontwikkelen.
Neem dan contact met me op om samen de mogelijkheden te bekijken.