Thuiswinkel.org is bekend van het Thuiswinkel Waarborg-logo, het rood-groene huisje dat je op meer dan 2.000 webwinkels kunt vinden. Klik je op het logo en zie je een uniek certificaat, dan weet je zeker dat je met een betrouwbare partij te maken hebt en veilig je online bestelling kunt doen. Tijdens het jaarlijkse feestdagenonderzoek zoomen we in op het koopgedrag van de Nederlanders rondom de feestdagen in november en december. Voor elke feestdag beginnen we met een nulmeting, waarbij we in kaart brengen hoeveel Nederlanders verwachten iets aan te schaffen voor die specifieke feestdag. Achteraf doen we een éénmeting, om het daadwerkelijke gedrag in kaart te brengen. Dat doen we voor Singles’ Day, Black Friday, Sint en Kerst.
Zoals elk jaar heeft Thuiswinkel.org ook nu weer een campagne gelanceerd: Wees voorbereid – Bestel op tijd. Met deze campagne wil de organisatie consumenten en webwinkels voorbereiden op de topdrukte rondom de feestdagen. Sinds de lockdown hebben we massaal online winkelen omarmd. Consumenten bestellen 19 procent meer online, de feestdagenpiek komt hier nog eens bovenop. Webshopeigenaren verwachten tijdens de feestdagenperiode een omzetstijging van gemiddeld 70 procent ten opzichte van de reguliere verkoop, zo blijkt uit een rondvraag onder de leden van Thuiswinkel.org. Deze piek zal liggen rond Black Friday en Cyber Monday, die dit jaar vallen op respectievelijk 26 en 29 november. Dan komen de grote aanbiedingen online en naar verwachting grijpen mensen die kans aan om Sint- en Kerstaankopen te doen, mits er mooie aanbiedingen voorbijkomen natuurlijk.
Singles’ Day is overgewaaid uit China. Deze feestdag, die valt op 11-11, is bedoeld voor singles om zichzelf en andere vrijgezellen in het zonnetje te zetten. Webwinkels spelen daar slim op in met leuke kortingen. De bekendheid van Singles’ Day neemt toe. In 2019 wist nog maar 39 procent wat Singles’ Day was, in 2020 was dat al 44 procent en dit jaar is het percentage gegroeid tot 52. Veel consumenten, en daar vallen ook niet-vrijgezelle consumenten onder, kopen op Singles’ Day al cadeaus voor Sinterklaas en Kerst. Slechts 10 procent koopt cadeaus voor zichzelf of anderen om daadwerkelijk hun vrijgezelle bestaan te vieren.
Kozen consumenten tijdens de coronacrisis vooral voor webshops als alternatief voor de gesloten stenen winkels, nu is de grootste reden het gemak. Het is belangrijk dat webshopeigenaren zich goed voorbereiden op de verwachte drukte en consumenten helder informeren over wat ze kunnen verwachten qua levering. Als je niet op tijd kunt leveren, zullen consumenten voor een andere webshop kiezen of toch naar een fysieke winkel gaan om hun aanschaf te doen. Daarmee verlies je dus klanten. Met hun campagne probeert Thuiswinkel.org zowel consumenten als webshops bewust te maken van de piekdrukte die eraan zit te komen.
In zijn campagne geeft Thuiswinkel.org tips aan webwinkels om zich voor te bereiden op de drukke feestdagen. Wij delen graag onze top drie met je.
Fijne feestdagen!
Sinds 2013 werk ik bij Ruigrok als kwantitatief onderzoeker. Ik krijg energie van uitdagende projecten waar creatieve oplossingen nodig zijn. Mijn expertise ligt met name in de Food & Retail sector; ik ben gedreven om te begrijpen hoe consumenten snel en vaak onbewust keuzes maken. Dit komt voort uit mijn studie Food Design and Innovation waar ik het hele proces van idee tot product heb geleerd.
Bij Ruigrok heb ik gekozen voor marktonderzoek om bedrijven te helpen het gedrag van hun klanten te begrijpen en op basis daarvan weloverwogen keuzes te maken, om zo marketingbeslissingen te ondersteunen en tunnelvisie te vermijden.