In de media horen we van alles over nieuwe betaalmethoden, cryptocurrency, privacy, en andere zaken die spelen in de wereld van financiën. Maar hoe denkt de gemiddelde Nederlander hierover? Wij onderzochten het en onze bevindingen legden we vast in het rapport ‘What’s Happening Finance 2021’. De vier hoofdthema’s die we onderscheiden zijn betalen, beleggen, contact met de bank en privacy. In ons rapport belichten we de verschillen en overeenkomsten tussen Digitieners, Millennials, Generatie X en Babyboomers, toegespitst op deze vier thema’s.
Een van de conclusies is dat de helft van de Nederlanders verwacht dat contant geld in de toekomst gaat verdwijnen. Ruim 20 procent van de Nederlanders verwacht dat dit zelfs al binnen tien jaar gaat gebeuren. Een groot deel van de Nederlanders zou het echter jammer vinden als contant geld verdwijnt. Wat ik zelf een eyeopener vond, is dat dit ook geldt voor jongeren. Tweederde van de Digitieners vindt het jammer als contant geld verdwijnt.
Wat ik ook opvallend vond, is dat jongere generaties veel beleggen. Maar liefst 23% van de Digitieners en een derde van de Millennials belegt. Zelf had ik verwacht dat de Babyboomers ook een grote groep zouden vormen, maar hiervan belegt ‘slechts’ 17 procent. Van degenen die beleggen, doet een kwart dat in cryptovaluta. Ondanks alle ontwikkelingen blijven traditionele type beleggingen, zoals aandelen en beleggingsfondsen, het meest populair.
Online kunnen we natuurlijk al langer met gezichtsherkenning of vingerafdruk betalingen bevestigen. Wij hebben ook onderzocht hoe Nederland denkt over betalen met biometrics in winkels en horeca. Hoewel het futuristisch klinkt, zijn supermarkten hier al een aantal jaar mee aan het experimenteren. Nederland is er echter nog niet helemaal klaar voor, blijkt uit ons onderzoek. Veiligheid wordt als zwaarwegend argument aangedragen. Hoewel een gezicht uniek is, voelt het blijkbaar toch ook heel spannend als je gezicht of vingerafdruk in een database staat. Een kleine 19 procent ziet een dergelijke betaalmethode wel zitten, maar liefst 42 procent vindt dit nog een brug te ver.
Wil je echt álles weten over hoe Nederlanders anno 2021 denken over betalen en beleggen? Download ons What’s Happening Finance-onderzoek hier en verdiep je in de nieuwste inzichten!
Verbetering en groei. Daar draag ik bij Ruigrok graag aan bij. Ik krijg energie van projecten die maatschappelijk relevant zijn en echt impact maken. Waarbij we organisaties kunnen helpen om te verbeteren en groeien.
Dit begint bij het luisteren naar de doelgroep en het beter begrijpen van hun behoeftes. Als kwalitatief onderzoeker krijg ik de kans krijg om allerlei verschillende doelgroepen het hemd van het lijf te vragen. Met mijn achtergrond in sociale psychologie sta ik stil bij de bewuste én onbewuste processen die iemand beïnvloeden. Daarnaast ben ik binnen Ruigrok expert op het gebied van Research Communities. Een mooie methode om een doelgroep langer te volgen en veel te leren over hun context, gewoontes en gedachten.
Verder ben ik graag bezig met het verhogen van de kwaliteit van ons eigen werk. Bijvoorbeeld door nieuwe collega’s te begeleiden of verbeteringen te signaleren in onze werkprocessen. Samenwerken – met zowel opdrachtgevers als collega’s – vind ik daarbij heel belangrijk. Zodat we samen groeien.