close
Nieuws
16 november 2023
Marieke Boerma

Klantenpanels: Een krachtig hulpmiddel voor bedrijven om dicht bij hun doelgroep te staan

groepje mensen buiten zittend op een trapje
In de dynamische wereld van vandaag zijn klantenpanels een onschatbare troef voor bedrijven die streven naar nauwere betrokkenheid bij hun doelgroep. Deze panels vormen een brug tussen organisaties en hun klanten, of dit nu bedrijven, opleidingsinstituten of sportclubs zijn. Met een panel heb je je doelgroep binnen handbereik voor het ophalen van waardevolle input en feedback. Maar wat zijn klantenpanels precies? En waarom zijn ze zo cruciaal?

Wat zijn klantenpanels?

Een klantenpanel is een groep mensen die de doelgroep van een organisatie vertegenwoordigt. Ze dienen als een directe bron voor onderzoek en inzichten, waardoor organisaties snel en efficiënt informatie kunnen verzamelen. Binnen deze panels zetten we verschillende soorten onderzoek in, variërend van kleine polls tot uitgebreide enquêtes. Ze bieden een handige manier om te peilen wat er leeft onder de doelgroep en kunnen helpen bij het tussentijds toetsen van bijvoorbeeld communicatie-uitingen en nieuwe concepten. Daarbij zijn klantenpanels ook een handige bron wanneer je snel respondenten voor een kwalitatief onderzoek nodig hebt.

Waarom zijn klantenpanels zo waardevol?

Het belang van klantenpanels kan niet genoeg benadrukt worden. Ze stellen bedrijven enerzijds in staat om hun doelgroep nauwlettend te volgen, waardoor ze laten zien dat ze luisteren, de mening van klanten waarderen en actief gebruikmaken van de ontvangen input. Dit versterkt de relatie met de klanten, omdat zij het gevoel hebben dat hun stem wordt gehoord en invloed hebben op besluitvormingsprocessen.

Een andere manier waarop klantenpanels ontzettend waardevol zijn, is op het gebied van continue feedback tijdens bijvoorbeeld ontwikkelfases. Omdat je als organisatie nagenoeg 24/7 toegang hebt tot je doelgroep, kun je in iedere fase binnen het ontwikkelproces even kort feedback ophalen om te bepalen of je op de goede weg bent. Ben je bijvoorbeeld een nieuwe dienst aan het ontwikkelen, maar wil je al in een vroeg stadium toetsen of dit aansluit bij de doelgroep? Dan staat het klantenpanel klaar om je van waardevolle feedback te voorzien.

Effectieve klantenpanels uit de praktijk

Voorbeelden uit de praktijk onderstrepen de waarde van klantenpanels. Zo werden bij een panelonderzoek onder leden specifieke elementen van het lidmaatschap onder de loep genomen, om te bepalen of deze voordelen wel aansloten bij de wensen van de doelgroep. Ook ontdekte een universiteit via panelonderzoeken onder andere de noodzaak van meer opties op het gebied van voeding, zoals een duurzaam en vegetarisch aanbod in de catering. Zelfs de frequentie van het uitgeven van een magazine werd heroverwogen en aangepast op basis van feedback van een klantenpanel.

Jouw eigen klantenpanel

Hoewel het opzetten van een klantenpanel wat initiële investering vereist, betaalt het zich dubbel en dwars terug. Als alles staat geeft het jou als bedrijf de mogelijkheid om binnen no-time toegang te krijgen tot inzichten en meningen van jouw doelgroep. Dit stelt je in staat om vroegtijdig te evalueren of nieuwe ideeën de moeite waard zijn om verder te verkennen. Iets wat in een tijd van agile werkomgevingen haast onmisbaar is.

De succesvolle inzet van klantenpanels vergt expertise en ervaring. Dit omvat onder andere het werven van panelleden, het opzetten van een gebruiksvriendelijke panelwebsite, het opstellen van goede maar ook leuke vragenlijsten en het betrokken houden van panelleden. Dit nemen wij je volledig uit handen.

Kortom, klantenpanels zijn de sleutel tot het verbeteren van producten, diensten en bedrijfsbeslissingen door directe betrokkenheid bij de doelgroep. Een effectief klantenpanel is een bron voor continue verbetering en innovatie.

Ben jij benieuwd wat klantenpanels voor jouw dienst of product kunnen betekenen? Of heb je een andere vraag? Schroom dan niet om contact op te nemen; ik help je graag.

Lees hier verschillende voorbeelden van kwalitatief onderzoek of neem vrijblijvend contact met mij op voor meer informatie.

Portret Marieke

Marieke Boerma

Het achterhalen van beweegredenen van klanten. Waarom, waar of wanneer gebruikt een klant een bepaald product of dienst? Met mijn achtergrond in de sociale psychologie help ik onze opdrachtgevers om zich beter in te leven in de klant. De verscheidenheid aan opdrachtgevers houdt het werk leuk en uitdagend. Met veel ervaring, een kritische blik, een goede dosis flexibiliteit en wat gezelligheid denk ik graag met onze klanten mee om producten, diensten en organisaties te optimaliseren.

Laatste updates

Nieuws