We hebben inmiddels verschillende onderzoeken uitgevoerd voor SV Ajax. Zo hebben we een onderzoek gedaan naar de beleving rondom de Ajax Life-krant. We hebben de leden van het panel gevraagd naar hun mening over deze krant en gekeken of een magazine ook een geschikte vorm zou zijn. Daarna hebben we in een onderzoek panelleden een proefversie van het magazine gestuurd en gevraagd naar wat ze vinden van het magazine en of hun voorkeur uitgaat naar de magazine of de Ajax Life-krant. Op basis van de resultaten van het onderzoek is besloten te switchen naar een magazine, dat inmiddels tien keer per jaar uitkomt.
Naast dit wat meer strategischer onderzoek, doen we ook tactisch onderzoek. Zo hebben we onderzocht of leden interesse hadden in online evenementen tijdens de coronaperiode, hoe ze het stadionbezoek vinden, hoe ze de inhoud van het SV Ajax-lidmaatschap waarderen en hoe ze vinden dat het verlengen van hun lidmaatschap gaat. In 2020 hebben we onderzocht hoe leden het zouden vinden als er een Ajax-podcast zou komen, welke onderwerpen dan op prijs zouden worden gesteld en welke naam de podcast zou moeten dragen. Inmiddels zijn er 47 podcasts gemaakt, voor en door supporters, onder de naam Ajax Life podcast.
Het prettige van zo’n panel is dat je relatief laagdrempelig kleine, tactische onderzoeken kunt uitvoeren, maar ook diepgaandere onderzoeken op strategisch niveau. Niet alleen het type onderzoek is heel wisselend, ook in de samenwerking speelt flexibiliteit een grote rol. De ene keer ontwikkelen wij de vragenlijst van scratch, een andere keer komen onze contactpersonen bij SV Ajax met een voorstel voor een vragenlijst die wij dan checken en finetunen. Dat soort aanpassingen doen wij dan voor we van start gaan. De resultaten worden ook op verschillende manieren aangeleverd. De ene keer leveren wij een dataset waar SV Ajax mee aan de slag gaat, de andere keer – zeker bij de strategischer onderzoeken – maken wij een rapport. Fabian Nagtzaam, directeur SV Ajax: ‘Ruigrok NetPanel denkt altijd mee met onze wensen. Het belangrijkste is dat wij als supportersvereniging ideeën en opvattingen van onze leden binnen onze en de Ajax organisatie vertalen en trachten te (laten) implementeren.’ Daar sluiten wij ons geheel bij aan: immers, alles wordt er beter van als je goed naar je doelgroep luistert.
Als je je doelgroep op een structurele en regelmatige basis om input en feedback vraagt, wordt het onderdeel van het DNA van je organisatie. Een online klantenpanel is dé manier om op een gestructureerde manier dat gesprek aan te gaan. Nieuwsgierig wat een klantenpanel voor jouw organisatie kan betekenen? We denken graag met je mee. Neem vrijblijvend contact op. Zorgen wij voor de koffie.
Tijdens mijn studies bedrijfskunde en marketing heb ik meegekregen hoe belangrijk het is dat je ervoor zorgt dat jouw producten en diensten goed aansluiten bij je doelgroep. Om hier een goed beeld bij te hebben, is het belangrijk om je onder te dompelen in de doelgroep. Daarbij vind ik het belangrijk dat een onderzoek methodologisch goed in elkaar steekt. Zo zorgen we ervoor dat beslissingen niet alleen op het onderbuikgevoel worden genomen, maar dat ze daarnaast ook gebaseerd zijn op informatie vanuit de doelgroep zelf.