close
15 juni 2022
Stanley Soosaipillaj

15 jaar online gedrag in kaart gebracht: van Hyves tot Face ID

Al vijftien jaar op rij doen wij onderzoek naar het internet- en socialmediagebruik van de Nederlandse bevolking. Ons What’s Happening Online-onderzoek geeft inzicht in trends en ontwikkelingen op het gebied van devices, e-commerce, social media en online financiën en veiligheid. In de afgelopen vijftien jaar hebben we veel zien gebeuren. We hebben hele generaties zien opgroeien en socialmediakanalen zien komen en gaan. Van de eerste generatie iPhone met touchscreen in 2007 tot de meest recente iPhone 13 met Face ID. In deze blog delen we de meest opvallende ontwikkelingen.

Wat viel op in 2007?

Het jaar 2007 was het jaar van de eerste iPhone en van de BlackBerry – de eerste smartphone met een qwerty-toetsenbordje, waarmee je zo waar een berichtje kon versturen – pingen – via internet. Magisch! Het was ook het jaar van de breedbeeldtelevisie en Microsoft Windows Vista, de opvolger van Windows XP. Gorilla Bokito zorgde voor paniek door uit zijn verblijf in Diergaarde Blijdorp te ontsnappen en een vrouw zwaar te verwonden. Het Land van Ooit ging failliet en ‘Blijf bij mij’ van André Hazes & Gerard Joling was een nummer 1-hit. De populairste websites waren Marktplaats, eBay en Wikipedia en YouTube zat net een beetje in de lift. Hyves – van de dansende banaan – bestond drie jaar en was, met maar liefst vijf miljoen accounts, razend populair. Hyven werd zelfs opgenomen in het Van Dale Groot woordenboek van de Nederlandse taal.

Generaties in 2007

De jongsten uit Generatie Z waren in 2007 nog maar net geboren, de iets ouderen zaten nog op de basisschool. Millennials gingen naar de middelbare school of studeren. Generatie X genoot van hun studententijd of begonnen met het stichten van een gezin. Bij de Babyboomers waren de kinderen inmiddels de deur uit en was het pensioen in zicht.

Wat valt op in 2022?

Inmiddels zijn we vijftien jaar later en hebben we socialmediakanalen zien komen en gaan. Hyves is als sociaal netwerk gestopt in 2013, drie jaar na de lancering van Instagram. In 2011 verscheen Snapchat, in 2017 gevolgd door TikTok. In 2007 was slechts 41 procent van de mensen actief op social media, waarvan slechts 29 procent op meer dan één netwerk. Vandaag de dag is 95 procent van de mensen actief op social media, waarvan 82 procent op méér dan één kanaal. We scrollen heel wat meer af met z’n allen: van gemiddeld vier uur of minder per week in 2007 naar vier uur per dag of meer in 2022. We bekijken reviews en reacties van anderen, doen inspiratie op en blijven op de hoogte van trends en ontwikkelingen. De smartphone is niet meer weg te denken en we doen er alles mee. Van het kijken van online video content tot het kopen van producen. Bankzaken worden nu zelfs vaker via de smartphone gedaan dan via de laptop.

Generaties in 2022

In de afgelopen vijftien jaar tijd hebben we de verschillende generaties zien opgroeien. Generatie Z is als beginnend werkenden meer gebruik gaan maken van LinkedIn. Voor Millennials is online boodschappen bestellen inmiddels een uitkomst. Generatie X zien we ieder jaar digitaler worden, driekwart koopt online producten via de laptop, de helft via hun smartphone. En guess what? Niet alleen de jongere generaties zitten op social media, ook twee derde van de Babyboomers onderhoudt hun sociale contacten via Facebook.

Klik op de afbeelding om hem te vergroten.

Meer weten?

Wil je echt álles weten over de ontwikkelingen in ons gedrag als het gaat om devices, social media, e-commerce, online betalen en online veiligheid anno 2022? Download dan hier het What’s Happening Online-onderzoek 2022 en dompel je onder in de nieuwste inzichten en trends!

What’s Happening Online is een kwantitatief online onderzoek dat sinds 2007 jaarlijks op eigen initiatief wordt uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Ruigrok NetPanel. In dit rapport splitsen we alle resultaten uit naar Nederlanders van 18 jaar en ouder in het algemeen en naar vier verschillende generaties: Digitieners, Millennials, Generatie X en Babyboomers.

Portret Stanley

Stanley Soosaipillaj

Tijdens mijn studies bedrijfskunde en marketing heb ik meegekregen hoe belangrijk het is dat je ervoor zorgt dat jouw producten en diensten goed aansluiten bij je doelgroep. Om hier een goed beeld bij te hebben, is het belangrijk om je onder te dompelen in de doelgroep. Daarbij vind ik het belangrijk dat een onderzoek methodologisch goed in elkaar steekt. Zo zorgen we ervoor dat beslissingen niet alleen op het onderbuikgevoel worden genomen, maar dat ze daarnaast ook gebaseerd zijn op informatie vanuit de doelgroep zelf.

Laatste updates

Nieuws