close

Campagne-effectmeting voor inzicht in waardering en effect op gedrag

Campagne onderzoek

Voor BNNVARA meten wij sinds 2018 de impact van haar verschillende campagnes. Hierdoor krijgt BNNVARA inzicht in de waardering van de campagnes en de effecten ervan op de doelgroep.

vlaggen van BNNVARA

Achtergrond

BNNVARA wil zaken in beweging brengen en streeft daarbij naar een open, gelijkwaardige en rechtvaardige samenleving. En dit streven draagt zij uit in haar titels. Met haar programma’s probeert zij dingen bespreekbaar te maken, taboes te doorbreken en te zorgen voor een betere plek voor iedereen.

Ook in haar campagnes probeert BNNVARA dit uit te dragen. We hebben verschillende specifieke merkcampagnes onder de loep genomen om de bekendheid met het merk te vergroten. Daarnaast hebben we ook campagnes geëvalueerd die gericht zijn op het in beweging brengen van mensen, zoals de campagne rondom de verkiezingen in november 2023.

Aanpak

BNNVARA is benieuwd naar de waardering van haar campagnes. Door middel van online kwantitatief onderzoek vragen we dit uit aan de doelgroep. We hanteren een vergelijkbare aanpak bij de verschillende campagnemetingen. Zo kunnen we waar mogelijk een vergelijking maken tussen de verschillende campagnes.

Naast vragen over de waardering van de campagnes, stellen we ook vragen om inzicht te krijgen in de bekendheid en het imago van BNNVARA. Bij campagnes waar dit van toepassing is, bekijken we ook of een campagne aanzet tot actie (zoals naar de stembus gaan).

Dankzij Ruigrok krijgen we inzicht in het effect van onze campagnes.

Resultaat en impact

De campagne-effectmetingen bieden BNNVARA inzicht in de waardering van de verschillende campagnes, de effecten op het imago en de mate de campagnes de doelgroep in beweging brengen. Deze inzichten neemt zij weer mee in de ontwikkeling van nieuwe campagnes.

In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen (22 november 2023) heeft BNNVARA een campagne gevoerd om Nederlanders te stimuleren om te gaan stemmen. Uit het onderzoek van deze campagne blijkt dat 22% van de Nederlanders die BNNVARA kent, (mede) door de campagne naar de stembus is gegaan.

“Met de campagnes van BNNVARA willen we graag écht iets teweegbrengen bij onze doelgroep. Bijvoorbeeld dat ze zich verdiepen in de Tweede Kamerverkiezingen. Of dat ze zich bewuster worden van hun rechten als jonge huurders. Het liefst zetten we onze doelgroep in beweging. Altijd vanuit de waarden die bij BNNVARA passen.

Dankzij Ruigrok krijgen we inzicht in het effect van onze campagnes. Al een aantal jaar verzorgen zij onze merk- en campagneanalyses, waarbij ik de samenwerking als heel prettig en professioneel ervaar.

Merk & Missie adviseur, BNNVARA

Benieuwd wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen?

Neem contact met ons op en we bekijken graag samen wat de mogelijkheden zijn.