close
Nieuws
11 januari 2023
Martijn van der Veen

Zoek jij nog onderbouwing voor je jaarplan?

mensen schrijvend aan tafel
De kans dat je, zo aan het begin van het jaar, bezig bent met het maken van jaarplannen is groot. Het is natuurlijk altijd verstandig om goed voorbereid te zijn voordat je een jaarplan opstelt of finetunet. Soms kan het even zoeken zijn naar de beste aanpak of twijfel je welke richting je het beste op kunt gaan. Dus ben jij nog op zoek naar onderbouwing voor je marketingjaarplan? Geen zorgen! Wij hebben een aantal handige tips en bronnen verzameld om je op weg te helpen.

1) Begin altijd met een analyse van afgelopen jaar

Een analyse van vorig jaar geeft je inzicht in wat er goed ging en wat er beter kan. Zo heb je een goed uitgangspunt om te bepalen wat je het komende jaar wilt bereiken.

2) Verzamel informatie over de markt

Zoek vervolgens informatie op over de markt. Er is veel algemene marktinformatie beschikbaar, zoals van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Hier vind je veel informatie over de Nederlandse bevolking en specifieke doelgroepen. In Statline, de databank van het CBS, kun je zelf zoeken in alle beschikbare cijfers.

4) Verdiep je in de laatste jongerentrends

Richt jij je – ook – op de jongerendoelgroep? Neem dan eens een kijkje op de website van MarketingTribune, waar je hun ‘Jongereniconen 2023’ kunt vinden. Op basis van onderzoeken, artikelen en interviews met experts en trendwatchers geeft MarketingTribune inzicht in wat Digitieners, Gen Z en Millennials beweegt. Van mode tot nieuwe energie, van gezondheid tot de digitale wereld. Alles komt voorbij.

5) Verdiep je in de laatste ouderentrends

Wil je juist weten wat oudere doelgroepen beweegt? Neem dan een kijkje op de website van onze partner Bureauvijftig. Hun blogs geven veel inzichten in de 50+ doelgroep en bieden tips over hoe je vijftigplussers het beste kunt bereiken.

6) Verzamel informatie over de branche

Vaak ben je op zoek naar marktcijfers over een specifieke branche. Dan kan je heel goed je licht op steken bij brancheverenigingen. Zij zijn een goede bron van informatie en cijfers over de branche, trends en ontwikkelingen en de belangrijkste spelers. VNO NCW en MKB Nederland hebben een uitgebreid overzicht van brancheverenigingen op hun website staan. Sommigen laten ook zelf onderzoek uitvoeren naar trends en ontwikkelingen. Twee voorbeelden van onderzoek voor brancheverenigingen die wij uitvoeren zijn het Nationaal Bieronderzoek voor Nederlandse Brouwers en het Nationaal Koffie & Thee Onderzoek voor Koffie & Thee Nederland.

Meer weten?

We hopen dat je wat aan deze tips en tricks hebt bij het opstellen van je marketingjaarplan. Mocht je meer willen weten en zoek je iemand om even mee te sparren? Neem dan gerust contact met ons op en begin met vragen!

Portret Martijn

Martijn van der Veen

Binnen Ruigrok heb ik een heel breed takenpakket. Van de marketingagenda tot onze bedrijfsstrategie. En van innovatie tot salesacties. Als lid van het MT bemoei ik me graag overal mee, maar houd wel altijd een focus op onze marketing. Daarnaast haal ik nog steeds erg veel voldoening uit een mooi kwantitatief onderzoek, zeker als ik daarmee onze opdrachtgevers verder help.

Verder volg ik graag de ontwikkelingen binnen de insights industrie, bijvoorbeeld via ESOMAR en IIeX. Op dit moment is AI natuurlijk een hot topic. Ik ben erg nieuwsgierig hoe dat ons werk en onze branche gaat veranderen.

Laatste updates

Nieuws