Gelukkig is die manier er, en wel in de vorm van marktpotentie onderzoek. Vanaf het moment dat je een idee hebt voor een nieuw product of dienst, dan is het tijd voor marktpotentie onderzoek. In dit onderzoek vraag je feedback aan een steekproef uit de doelgroep die je voor ogen hebt. Wat zijn dingen die nog beter kunnen? Wat mist nog in het concept dat nodig is om het eindproduct succesvol te lanceren?
Door inzicht te krijgen in de haken en ogen van de conceptfase van je product of dienst, ben je in staat om dit nog beter door te ontwikkelen voor je het op de markt brengt. Ook kan het een mooie manier zijn om je businesscase mee te versterken en je idee intern te verkopen. Zit de doelgroep op jouw idee te wachten? En hoeveel zouden ze hiervoor willen betalen? Dit helpt allemaal in de berekening vanaf wanneer je verwacht rendabel te zijn.
Een belangrijk onderdeel van marktpotentie onderzoek is het toetsen van de behoeften waarop je nieuwe product of dienst is gebaseerd. Door het onderzoek uit te voeren kun je bepalen of je door moet gaan met de ontwikkeling van jouw dienst of product. Want lost jouw product of dienst het ‘probleem’ dat jouw doelgroep heeft op? Maar ook: bestaat dat probleem überhaupt en zo ja, hoe lossen zij dit nu op? Door antwoord te krijgen op marketingvragen krijg je ook meer inzicht in de manier waarop je het product positioneert.
De combinatie tussen kwalitatief onderzoek en kwantitatief onderzoek is hierin onmisbaar. Door een focusgroep samen te stellen kun je de diepte in over jouw product of dienst, en door hier kwantitatief onderzoek op aan te sluiten realiseer je ondersteunende cijfers.
Door marktpotentie onderzoek op het juiste moment in te zetten, dus vóór je een go geeft op je product of dienst, kun je jezelf voor een foute beslissing behoeden. Je voorkomt dat je een investering doet die niets oplevert, maar het helpt je ook je doelgroep te leren kennen en te begrijpen. Alleen dan ben je in staat om een product of dienst te ontwikkelen die optimaal aansluit op de wensen en behoeftes van de markt.Zit jij op dit moment in de conceptfase van een nieuw product, en wil je graag weten of dit aansluit op de behoefte van jouw doelgroep? Leuk, ik help je graag.
In 2006 begon mijn avontuur bij Ruigrok met een stage, en vanaf dat moment wist ik het zeker: dit is waar ik mijn carrière wilde opbouwen! Als kwantitatief onderzoeker word ik enthousiast van het analyseren van gegevens en het werken met SPSS. Ik heb een brede interesse, maar er is één specifiek gebied waar mijn hart sneller van gaat kloppen: productontwikkeling.
Wat mijn werk bij Ruigrok extra betekenisvol maakt, is mijn rol in het begeleiden van getalenteerde collega’s en het bijdragen aan de groei en kwaliteit van ons bedrijf. Ik krijg er veel energie van om anderen te inspireren en het bedrijf verder te helpen op het gebied van onderzoekskwaliteit.