close

Mobile self ethnography

Met mobile self ethnography vragen we deelnemers om zelf hun ervaringen en belevenissen vast te leggen, zonder tussenkomst van een onderzoeker. Wij gebruiken een app op de mobiele telefoon voor deze speciale vorm van ethnografisch onderzoek.

Mobile self ethnography is een zeer geschikte methode om customer journeys in kaart te brengen. Maar ook om bijvoorbeeld inzicht te krijgen in de beleving tijdens het bezoeken van een beurs of evenement, een dagje uit of tijdens het boodschappen doen.

foto nemen op festival

In het moment meten

Deelnemers observeren hun eigen acties en noteren deze in de app. Hiermee zitten we zeer dicht op het moment van de ervaring en hoeven we geen beroep te doen op het (gerationaliseerde) geheugen van de deelnemer. Het is een continu proces waarbij alle kleine stapjes worden vastgelegd. Dit levert meer informatie op dan wanneer je ervaringen in retroperspectief uitvraagt.

Per gebeurtenis kunnen we veel informatie verzamelen: wat, waar, waarom, hoe, met wie; alles kan aan bod komen. Ook vragen we naar de emoties die bij een bepaalde gebeurtenis of activiteit hoort. Verder kunnen deelnemers ook foto’s en video’s uploaden, wat een heel mooi inkijkje geeft in de beleving van een specifiek moment.

Dit geeft interessante inzichten en mogelijkheden voor optimalisatie van bijvoorbeeld de klantreis, de activiteit of het evenement.

Mobile Self Ethnography laten uitvoeren?

Neem dan contact op met onze expert Jesca om te onderzoeken hoe je deze methode zinvol kan inzetten.