Bij Ruigrok hebben we niet alleen de kennis en ervaring om gedegen onderzoek te doen, maar ook de vaardigheden om een innovatietraject van A tot Z te begeleiden. We wisselen diepgaande en passende onderzoeksmethoden af met sessies waarin we verschillende (creatieve) werkvormen inzetten om het proces naar de volgende fase te brengen. Dit doen we in ons innovatielab, waar onze facilitators teams door het volledige innovatietraject begeleiden.
Onze facilitators zijn opgeleid als Design Thinking facilitators. De principes van Design Thinking, een methodologie waarbij de mens centraal staat in het bedenken van oplossingen voor complexe problemen, speelt daarom een grote rol in ons lab. Maar hoe ziet zo’n innovatietraject er precies uit? We begeleiden het team door 4 fasen:
Stel, een klant komt naar ons met de vraag: “We willen iets met AI doen, maar we weten niet precies wat.” Dit is een perfecte start voor ons Innovatielab. In de eerste sessie, de Discover fase, nemen we samen met de klant de huidige situatie onder de loep. Dus nog voordat AI als oplossing om de hoek komt kijken vragen we ons af: Wat is eigenlijk het probleem dat je met AI wil oplossen? Dit doen we bijvoorbeeld aan de hand van een Know/Wonder (wat weten we al over het probleem en wat moeten we nog onderzoeken?) stakeholdermapping (welke partijen spelen een rol bij het probleem?) of customer journey mapping (waar loopt de eindgebruiker in zijn/haar reis nu tegenaan en waar liggen kansen voor verbetering?). Deze sessie helpt om het speelveld helder te krijgen en te ontdekken óf, en zo ja waar, AI het verschil kan maken.
Als we een goed beeld hebben van de situatie en waar knelpunten zitten, bepalen we met elkaar welke knelpunten het meest urgent zijn. Waar kunnen we voor de eindgebruiker echt het verschil maken? In de Define fase prioriteren we, bijvoorbeeld aan de hand van kwantitatief onderzoek, de verbeterpunten en brengen we focus aan. Het doel is om met elkaar een problem statement of een user need statement te formuleren die leidend is voor de rest van het innovatietraject. We helpen de klant met het identificeren van de grootste uitdagingen en zorgen ervoor dat alle interne stakeholders op dezelfde lijn zitten. Dit zorgt ervoor dat er een gemeenschappelijk doel is waar iedereen achterstaat, waardoor de kans op succesvolle innovatie vergroot wordt.
Dan komt het creatieve deel, de Ideate fase. Hier draait alles om brainstormen, geheel zonder beperkingen. We faciliteren deze sessie door gebruik te maken van oefeningen die de groep in een creatieve mindset brengen (mindsetters). Alles mag en geen idee is te gek. Dit is het moment waarop teams vrij kunnen denken en met innovatieve oplossingen kunnen komen. Door ideeën los te laten stromen en de creatieve energie te benutten, ontstaan er vaak onverwachte concepten die een probleem op een unieke manier kunnen oplossen.
Na het genereren van ideeën is het tijd om te distilleren welke concepten levensvatbaar zijn. In de Develop fase gaan we verder met het uitwerken van de meest veelbelovende ideeën. Dit kan bijvoorbeeld door middel van paper prototypes; eenvoudige schetsen van hoe een product of oplossing eruit kan zien. Deze prototypes leggen we vaak voor aan de doelgroep om feedback te verzamelen. Op basis van deze inzichten gaan we terug naar de tekentafel om verbeteringen aan te brengen om tot een concept te komen dat verder ontwikkeld kan worden.
Met het gekozen concept duiken we in de laatste fase: testen en verfijnen. We gebruiken bijvoorbeeld kwantitatief onderzoek om de effectiviteit van een prototype te meten. Wat werkt er goed? Wat moet worden verbeterd? Op basis van deze resultaten beslissen we welke richting we opgaan en ontwikkelen we het product verder tot een minimum viable product (MVP). Dit proces van testen, aanpassen en opnieuw testen zorgt ervoor dat we steeds dichter bij een oplossing komen die echt waarde toevoegt.
Uiteraard helpen we ook graag bij het uitvoeren van een deel van het innovatieproces, zelfs als het maar om één fase gaat. Denk aan: een creatieve sessie voor de ontwikkeling van een nieuwe website of app, de doorontwikkeling van een campagne of marketingstrategie of misschien kunnen we helpen bij het ‘in beweging krijgen’ van een innovatieproces dat al een tijd stil ligt. Het innovatielab heeft de oplossing voor al jouw innovatievraagstukken.
Bij Ruigrok geloven we dat innovatie niet per se begint met een concrete vraag. Soms is een wens om te innoveren genoeg. Onze facilitators begeleiden je door het hele proces, van idee tot product. Heb jij vragen als: Hoe kan ik de klantbeleving verbeteren? Hoe ontwikkel ik campagnes die aansluiten bij de belevingswereld van mijn doelgroep? Hoe kan ik AI toepassen in mijn organisatie? Hoe kan ik mijn interne processen efficiënter maken? Wij helpen je om deze uitdagingen gestructureerd aan te pakken via ons Innovatielab.
Neem vandaag nog contact op en ontdek hoe wij innovatie binnen jouw bedrijf een plek kunnen geven!
Ik houd er van om vraagstukken net even vanuit een ander perspectief te benaderen. Dit werkt verfrissend en relativerend is mijn ervaring. Zo ben ik tijdens mijn werk altijd scherp op hoe het efficiënter, effectiever of leuker kan.
Veel van de onderzoeken die ik uitvoer maken onderdeel uit van een groter (innovatie)proces. Ik ben er van overtuigd dat ons werk niet stopt nadat we de resultaten van een onderzoek hebben opgeleverd. Door middel van workshops en adviessessies help ik opdrachtgevers de volgende stap te zetten in dat grotere proces. Daar krijg ik een kick van.
Binnen Ruigrok ben ik mede-verantwoordelijk voor het Innovatielab, waarin we interne innovaties projectmatig op een efficiënte en doelgerichte manier faciliteren.