Ons team heeft zich toegewijd aan het verzamelen van inzichten die de ruggengraat vormden van SIRE’s campagne. De campagne richt zich op het verspreiden van hoop in tijden van uitdagingen. Ons onderzoek diende als het fundament voor de verschillende materialen die ontwikkeld zijn, zoals een podcastserie, infographic en video’s. Belangrijk hierbij is dat alle betrokken partijen, inclusief wijzelf, belangeloos hebben bijgedragen, gedreven door de wens om een zinvolle rol in de maatschappij te vervullen.
Het onderzoek bestond uit een online enquête onder een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking. De respondenten voor het onderzoek zijn belangeloos geleverd door Norstat. We hebben Nederlanders gevraagd naar hun gevoelens van hoop of het gemis daaraan, hun bronnen van lichtpuntjes, en hun behoefte aan meer hoop in de samenleving. De resultaten van het onderzoek waren verrassend en inspirerend. Zo bleek dat 41% van de Nederlanders niet hoopvol is over de Nederlandse samenleving en dat 62% minder hoopvol is geworden in de afgelopen 5 jaar. 60% is hoopvol over hun eigen leven, maar 23% is minder hoopvol geworden over hun eigen leven. Dit gevoel van minder hoop voor hun eigen leven wordt versterkt door onder andere de politiek, het nieuws, de overheid en sociale media. Kortom, genoeg ruimte voor meer hoop en lichtpuntjes.
Deze inzichten zijn vervolgens doorvertaald naar praktische tips:
De Lichtpuntjes campagne is het nieuwste voorbeeld van hoe wij, met onze expertise in PR-onderzoek, bijdragen aan maatschappelijke dialogen. Onze filosofie ‘Begin met vragen’ sluit naadloos aan op het succesvolle resultaat van dit project. Het stellen van de juiste vragen aan de doelgroep is de kern van een effectieve campagne. Wil je meer weten over onze expertise in PR-onderzoek? Neem dan een kijkje op onze website.
Wij zijn trots op ons aandeel in de Lichtpuntjes campagne en kijken uit naar het vervolg in het bijdragen aan positieve veranderingen in de samenleving. Laten we samen blijven streven naar een wereld vol lichtpuntjes en hoop.
Ik heb een grote interesse in mensen, de keuzes die ze maken en hoe mensen elkaar kunnen beïnvloeden. Iets waarmee ik binnen marktonderzoek helemaal goed zit.
Na een aantal jaar bij een ander onderzoeksbureau te hebben gewerkt na mijn master Social Psychology, mag ik nu dagelijks kwantitatief onderzoek uitvoeren bij Ruigrok en klanten verder helpen. Elke keer een beetje expert worden in een onderwerp is wat ik leuk en uitdagend vind. Ik vind het waardevol om met onderzoek bedrijven inzichten te kunnen bieden om verder te komen. Daarnaast heb ik een persoonlijke interesse in voeding, gezondheid en duurzaamheid. Ik wil dan ook graag alles weten over de trends en ontwikkelingen op dit gebied.